06 اسفند 1398 - 13:44

گزارش معاملات مسکن بهمن ماه شهر تهران

تعداد معاملات آپارتمانهای مسکونی شهر تهران در بهمن ماه سال ۱۳۹۸، به ۱۳.۳ هزار واحد مسکونی رسید، که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲۴.۱ و ۴۲.۰ درصد افزایش نشان می دهد.
کد خبر : ۱۱۱۹۳۸
مسکن

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران ۱۴۴.۰ میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۴.۴ درصد افزایش نشان می دهد.


گفتنی است، «گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در بهمن ماه سال ۱۳۹۸»، برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است که توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شد.


بر اساس این گزارش، در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۱۳.۳ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲۴. و ۴۲.۰ درصد افزایش نشان می‌دهد. در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۱۴۴.۰ میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۴.۴ درصد افزایش نشان می‌دهد. خاطر نشان می شود، گزارش ذیل صرفاً معطوف به بررسی تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران است.


حجم معاملات مسکن


بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در بهمن ماه سال ۱۳۹۸ حاکی از آن است که از مجموع ۱۳۲۶۴ واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا ۵ سال ساخت با سه ۴۳.۲ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند. سهم مذکور در مقایسه با بهمن ماه سال قبل حدود ۱.۱ واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سه واحدهای با قدمت ۶ تا ۱۰ سال و ۱۶ تا۲۰ سال افزوده شده است.



توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در بهمن ماه سال ۱۳۹۸ حکاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سه ۱۷.۱ درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق ۲ و ۴ به ترتیب با سهم های ۹.۷ و ۹.۲ درصدی در رتبه های بعدی قرار گرفته اند. در مجموع ۷۴.۶ درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران در بهمن ماه سالجاری مربوط به ۱۰ منطقه شهر (به ترتیب بیشترین فراوانی شامل مناطق ۵، ۲، ۴، ۱۰، ۷، ۸، ۱۴، ۱۵، ۱۱ و ۱ ) بوده و ۱۲ منطقه باقیمانده ۲۵.۴ درصد از کل تعداد معاملات را به خود اختصاص داده اند.



 در مجموع طی یازده ماهه سال ۱۳۹۸ تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به حدود ۷۳.۴ هزار واحد مسکونی رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن ۳۵.۶ درصد کاهش نشان می دهد. بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا حاکی از آن است که واحدهای تا ۵ سال ساخت با سه ۴۳.۲ درصد بیشترین سه را به خود اختصاص داده اند. همچنین در ماه مورد بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۲۹.۴ و ۳۱.۵ درصد رشد نشان می دهد.

برچسب ها: بانک مرکزی مسکن
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر