07 اسفند 1398 - 15:09

کشف بیش از ۲۹ هزار میلیارد ریال کالای قاچاق در گمرک طی ۱۱ ماه

سخنگوی گمرک گفت: در ۱۱ ماهه سال ۹۸ بیش از ۲۹ هزار میلیارد ریال کالای قاچاق و ۹۴۹ نفر قاچاق انسان توسط مرزبانان اقتصادی کشور در گمرک کشف و ضبط شد.
کد خبر : ۱۱۱۹۸۵
قاچاق

به گزارش ایبِنا، سیدروح اله لطیفی گفت: تعداد کل پرونده های قاچاق کالا، کاشف گمرک در سال ۹۸ به تعداد سه هزار و ۹۲۶  فقره وبه ارزش ۲۹ هزارو ۳۷۰ میلیارد و ۷۹۳ میلیون و ۷۸۷ هزارو ۹۶۴ ریال است. که این آمار در مدت زمان یکسان در سال ۹۷ بالغ بر ۳۱۸۶ پرونده قاچاق تشکیل شده وبه ارزش ۶ هزارو ۹۵۸ میلیارد و ۲۲۴ میلیون و ۲۳۵ هزارو ۴۵۳ ریال بوده است که میزان کشفیات کالای قاچاق توسط گمرک افزایش ۴.۹ برابری را نشان داده که قابل توجه به نظر می رسد.


لطیفی با اشاره به مجموع مبادلات بازرگانی کشور اضافه کرد، در یازده ماهه سال ۹۸، میزان صادرات قطعی کالاهای غیر نفتی کشور والبته به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید وهمچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی بالغ بر ۱۲۵ میلیون و ۲۹۰ هزار تن  وبه ارزش ۳۸ میلیاردو ۵۹۷ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷ افزایشی ۱۷.۶۱ درصدی در وزن وکاهشی ۴.۴۸ درصدی در ارزش دلاری داشته است. همچنین میزان واردات کشور در این مدت با افزایشی ۱۰.۸۴ درصدی در وزن و ۲.۳۱ درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷ به ارقام ۳۴ میلیون و ۴۰۲ هزار تن  و ۳۹ میلیارد  و ۹۴۰ م میلیون دلار رسیده است.


این مقام مسئول گمرکی افزود، طی ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۸، بیشترین میزان صادرات کشور، به مقصد کشورهای چین با رقمی بالغ بر هشت میلیارد و ۸۷۰  میلیون دلار وسهم ۲۲.۹۸ درصد از کل ارزش صادرات، کشور عراق باهشت میلیارد و ۵۰۸ میلیون دلار وسهم ۲۲.۰۴ درصد، کشور ترکیه با چهار میلیارد و ۹۶۱ میلیون دلار وسهم ۱۲.۸۵ درصد، کشور امارات متحده عربی با چهارمیلیارد و ۷۷ میلیون دلار وسهم ۱۰.۵۶ درصد وکشور افغانستان با  دو میلیارد و ۱۴۳ میلیون دلار وسهم ۵.۵۵ درصد از کل ارزش، صورت گرفته است.


لطیفی در ادامه گفت، طی یازده ماهه سال ۱۳۹۸، کشور چین با اختصاص رقمی بالغ بر ۱۰ میلیارد و ۱۰۶ میلیون دلار وسهمی در حدود ۲۵.۳۰ درصد از کل ارزش واردات، در جایگاه نخست کشورهای طرف معامله قرار گرفته است. همچنین کشورهای امارات متحده عربی با هفت میلیاردو ۹۴۲ میلیون دلار وسهم ۱۹.۸۹ درصد، ترکیه با چهار میلیاردو ۶۵۸ میلیون دلاروسهم ۱۱.۶۶ درصد، هند با سه میلیاردو ۴۲۵ میلیون دلار وسهم ۸.۵۸ درصد وآلمان با یک میلیاردو ۹۱۹ میلیون دلار وسهم ۴.۸۱ درصد از کل ارزش واردات جزو کشورهای عمده طرف معامله واردات بوده اند.


وی با اشاره به افزایش قابل توجه کشفیات قاچاق انسان توسط گمرک گفت: طی ۱۱ ماهه سال ۹۸ تعداد پرونده های تشکیل شده در خصوص قاچاق انسان ۲۳۶ فقره است که شامل ۹۴۹ نفر بوده که توسط گمرک کشف شده است که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد افزایش را نشان داده است

برچسب ها: قاچاق گمرک
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر