07 اسفند 1398 - 15:43

پیش‌بینی دو برابر شدن دارایی‌های بانکداری اسلامی ترکیه

بر اساس پیش‌بینی‌های صورت‌ گرفته، ابتکارات دولت ترکیه موجب رشد دو برابری دارایی‌های بانکداری اسلامی طی یک دهه در این کشور خواهد شد.
کد خبر : ۱۱۱۹۸۹
بانکداری اسلامی

به گزارش ایبِنا به نقل از پورتال بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی، موسسه اعتبارسنجی مودیز اعلام کرد: به جهت ابتکارات دولت ترکیه، دارایی‌های بانکداری اسلامی این کشور طی یک دهه دو برابر می‌شود. در حال حاضر بخش مالی اسلامی ترکیه نسبت به سایر کشورهای بزرگ اسلامی، کوچک‌تر است. البته تأخیر در شروع فعالیت مالی اسلامی در ترکیه به معنای وجود فضای بسیار برای رشد و گسترش آن است.


مودیز افزود: این بخش، اندکی بیش از ۵.۸ درصد از دارایی‌های بانکداری در انتهای سپتامبر ۲۰۱۹ را در مقایسه با مالزی ( ۳۳ درصد) و کشورهای خاورمیانه ( ۱۵ تا ۷۷)  درصد نشان می دهد. این گزارش با اشاره به اینکه دولت ترکیه از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ سه بانک جدید اسلامی دولتی تأسیس کرده، اظهار داشت: این کشور در پی گسترش فعالیت و رقابت فزاینده در این زمینه است. به همین منظور، قرار است یک مرکز مالی بین‌المللی در استانبول (IIFC) با سرمایه دولتی بالغ بر ۲.۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ افتتاح شود که عامل محرک جدید برای رشد و توسعه صنعت بانکداری و مالی اسلامی به شمار خواهد آمد. در این گزارش آمده است که توسعه‌ی مالی اسلامی، رکن اصلی برنامه استراتژیک IIFC است و ترکیه قصد دارد استانبول را به مرکز جهانی برای صنعت مالی مبدل سازد.


بنا بر تصریح این گزارش، بانکداری اسلامی از تحول در نظارت و سازماندهی بهره می‌برد. شرکت بورسا استانبول؛ متصدی بازار بورس ترکیه، عرضه صکوک را در آگوست سال ۲۰۱۸ آغاز کرده و بدینوسیله باعث تعمیق فعالیت‌های بازار سرمایه اسلامی این کشور شده است. اتحادیه بانک‌های مشارکتی ترکیه (PBAT)، که عملیات بانک‌های اسلامی ترکیه را گروه‌بندی می‌کند، در سال ۲۰۱۸ یک هیئت مشاوره مرکزی ایجاد کرد تا از استانداردسازی محصولات بانکداری اسلامی و همچنین همسویی با رویکردهای بین‌المللی بانکداری اسلامی اطمینان حاصل کند. PBAT روی ۱۵ درصد نفوذ بانکداری اسلامی تا سال ۲۰۲۵ هدف‌گذاری کرده است.


این گزارش همچنین بیان می‌دارد که ممکن است برنامه‌های مربوط به همسان‌سازی رفتار مالیاتی برای فعالیت‌های مؤسسات مالی اسلامی نیز در نظر گرفته شود.


علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت گزارش این خبر به این نشانی مراجعه نمایند.


فرشته ملاکریمی (کارشناس پژوهشکده پولی و بانکی)

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر