11 اسفند 1398 - 08:41

دلایل افت شدید شاخص بورس در نخستین روز هفته

کارشناس بازار سرمایه با برشمردن دلایل اصلاح سنگین شاخص بورس در روز شنبه گفت: معاملات بورس خیلی زود به مدار متعادل و مثبت باز می‌گردد و نباید افت یک روزه شاخص بورس را به عنوان آغاز روند نزولی تلقی کرد.
کد خبر : ۱۱۲۰۷۷
تالار شیشه‌ای در یک روز کاری

منصور کریمی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به افت ۳.۵ درصدی شاخص بورس در جریان معاملات نخستین روز هفته جاری گفت: طی چند روز گذشته چند خبر بد از جمله انتشار ویروس کرونا، قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF و ریزش قیمت‌های جهانی به بازار سهام مخابره شد که باید به این عوامل رشد چشمگیر و بدون اصلاح و استراحت شاخص بورس در هفته گذشته را نیزاضافه کرد.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: البته به مولفه‌های یاد شده نیز باید کاهش ارزش ارزهای مختلف به ویژه دلار را هم افزود. ضمن اینکه شناسایی سود توسط برخی از معامله‌گران هم یکی دیگر از عوامل افت سنگین نخستین روز هفته توسط شاخص بورس و کاهش ارزش سهام برخی شرکت‌ها است.


وی ادامه داد: این در حالی است که سازمان بورس و ارکان بازار هم اقدام به اصلاح و تغییر برخی قوانین و مقررات حاکم بر بازار سرمایه از جمله تغییر حجم مبنا و فرآیند صدور کد معاملاتی برای مشتریان جدید کردند که البته این موارد به‌صورت بنیادی در معاملات بازار سرمایه ایجاد اشکال نمی‌کنند و به نظر می‌رسد عدم فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی لازم در این خصوص به دلیلی دیگر برای هیجان‌زدگی معامله‌گران به ویژه افرد کم‌تجربه تبدیل شد.


این کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به موارد اشاره شده باید تاکید کرد نباید این انتظار را داشت که شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها همواره رشد کنند و روند صعودی را ادامه دهند. وی در خصوص اثر کاهش نرخ ارز بر کلیت بازار سرمایه اذعان داشت: هر چند که افزایش نرخ ارز نشان و دلیلی بر ایجاد تورم در اقتصاد کشور است و انتظارات تورمی موجب می‌شود قیمت سهام شرکت‌ها و در نتیجه شاخص بورس افزایش پیدا کند، اما نباید این موضوع را نیز فراموش کرد که کاهش نرخ ارز برای شرکت‌هایی که مواد اولیه خود را از خارج تامین می‌کنند و هزینه‌های ارزی دارند، خبر خوبی است و این موضوع موجب کاهش هزینه تمام شده آنها و در نتیجه رشد سودآوری این دسته از صنایع و بنگاه‌ها شده و از این جنبه نیز کاهش نرخ ارز می‌تواند به رشد قیمت سهام شرکت‌ها و در نتیجه شاخص بورس منجر شود.


کریمی همچنین در پیش‌بینی شرایط معالات بازار سرمایه در روزها و هفته پیش‌رو گفت: بررسی روند معاملات بازار سهام در چند ماه گذشته بیانگر این مطلب است که پس از رشدهای قابل توجه، شاخص بورس و اصلاح قیمت سهام شرکت‌ها به‌ صورت کوتاه‌مدت و شارپی طی یک یا دو روز اتفاق می‌افتد. ضمن اینکه نقدینگی قدرتمند نیز موجب می‌شود تا افت و اصلاح کلیت بازار سرمایه بسیار کوتاه‌مدت باشد.


وی با پیش‌بینی شاخص ۶۰۰ هزار واحدی تا پایان امسال تصریح کرد: بنابراین با توجه به مجموعه موارد یاد شده و نیز رکودی که در سایر بازارها حاکم هست، به نظر می‌رسد شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌های مختلف خیلی زود به مدار متعادل و مثبت باز گردد و نباید افت یک روزه شاخص بورس را به عنوان آغاز روند نزولی بازار سرمایه تلقی کرد.

برچسب ها: بورس شاخص بورس
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها