11 اسفند 1398 - 08:54

پیشنهاد اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در ۳ محور

وزارت اقتصاد پیشنهاد اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم را در سه محور ساماندهی معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی، اجرای سیستم مالیاتی بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی و برقراری مالیات بر دارایی ارائه کرده است.
کد خبر : ۱۱۲۰۷۹
مالیات

به گزارش ایبِنا، با توجه به شرایط حال حاضر پیش­ روی اقتصاد کشور اهداف مصرح در اسناد بالادستی همچون سیاست­‌های کلی ابلاغی اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه، ارتقاء جایگاه مالیات به‌عنوان ابزار تأمین مالی دولت، بهبود توزیع درآمد و ثروت و همچنین تخصیص بهینه منابع در اقتصاد را ضروری ساخته است.


این در حالی است که با توجه به نارسایی­ها و چالش‌های ساختاری نظام مالیاتی کشور از جمله گستردگی معافیت‌­ها، ناکارآمدی در مقابله با فعالیت‌های سوداگرانه مخرب در بازار دارایی‌ها، ناکارآمدی از حیث بازتوزیع درآمد، ترکیب نامناسب مالیات بر درآمد، عملکرد نامطلوب شاخص‌های مالیاتی، عدم اشراف بر اطلاعات اقتصادی مؤدیان و پیچیدگی اجرایی مالیات بر درآمد اشخاص، تحقق اهداف مذکور را با تردید مواجه نموده است. از این‌رو اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.


بر اساس این لایحه پیشنهادی، عناوین فصول قانون، شامل مالیات بر عایدی املاک، مالیات سالانه خودروهای شخصی، مالیات سالانه املاک مسکونی، درآمد املاک، درآمد کشاورزی، درآمد حقوق، درآمد مشاغل، مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی، درآمد اتفاقی، مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی اصلاح شده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر