14 اسفند 1398 - 09:12
ایبِنا گزارش می‌دهد؛

افزایش تعداد و ارزش تراکنش‌های شاپرکی بهمن ماه

بر اساس آمار شاپرک در بهمن ماه بالغ بر دو میلیارد و ۳۱۲ میلیون تراکنش به ارزش ۳ هزار و ۲۴۲ میلیارد میلیون ریال انجام شده که تعداد و ارزش این تراکنش‌ها نسبت به دی ماه رشد داشته است.
کد خبر : ۱۱۲۲۱۷
کارتخوان

به گزارش خبرنگار ایبِنا، گزارش اقتصادی بهمن ماه شرکت شاپرک نشان می‌دهد که در این مدت بالغ بر دو میلیارد و ۳۱۲ میلیون و ۲۰۹ هزار تراکنش به ارزش ۳ هزار و ۲۴۲ میلیارد میلیون ریال در شبکه پرداخت انجام شده که تعداد و ارزش تراکنش‌ها نسبت به ماه گذشته با افزایش روبرو بوده است؛ مقایسه وضعیت تعداد تراکنش‌های شبکه پرداخت در بهمن ماه نسبت به دی ماه سال جاری حاکی از افزایش ۴.۶۹ درصدی بوده اما این در حالی است که مبلغ (ارزش) تراکنش‌ها با رشد چشمگیر  ۱۵.۲۳ درصدی روبرو بوده است. همچنین بررسی وضعیت تعداد تراکنش و مبلغ تراکنش‌های شاپرکی در بهمن ماه سال ۱۳۹۸ نسبت به مدت مشابه گذشته نشان از رشد قابل توجه در شبکه پرداخت دارد تا جایی که تعداد تراکنش‌ها ۱۷.۲۵ درصد رشد و ارزش تراکنش‌ها ۳۵.۹۴ درصد افزایش یافته است.


انجام ۹۰ درصد تراکنش‌ها با کارتخوان



بر اساس گزارش شرکت شاپرک بالغ بر ۹۰ درصد از تراکنش‌های بهمن ماه از طریق پایانه‌های فروش (کارتخوان) انجام شده و سهم ابزار پذیرش اینترنتی و موبایلی به ترتیب ۵.۸۲ و ۴.۱۷ درصد  بوده است؛ گزارش شاپرک در خصوص سهم ابزارهای پذیرش از نظر تعداد تراکنش‌ها نشان می‌دهد که ابزار کارتخوان فروشگاهی به عنوان رایجترین ابزار پذیرش در کشور نسبت به ماه گذشته ۱.۱۲ درصد افزایش سهم داشته اما ابزار پذیرش موبایلی و اینترنتی با کاهش سهم از تعداد تراکنش روبرو بوده‌اند.


وضعیت شرکت‌های پرداخت الکترونیک در تعداد و ارزش تراکنش‌های شاپرکی



گزارش شاپرک در خصوص سهم شرکت‌های پرداخت الکترونیک از نظر تعداد تراکنش در بهمن ماه ۹۸ حاکی از آن است که شرکت‌های به پرداخت ملت با ۲۲.۹۶ درصد و پرداخت الکترونیک سامان با ۱۸.۸۴ درصد وتجارت الکترونیک پارسیان با ۱۶.۰۹ درصد توانسته‌اند جایگاه اول تا سوم بیشترین تعداد تراکنش در میان شرکت‌های پرداخت را کسب کنند؛ از سویی دیگر کمترین میزان تراکنش در میان شرکت‌های پرداخت متعلق به شرکت الکترونیک کارت دماوند با سهم ۰.۶۶ درصدی از تعداد تراکنش‌های شاپرکی انجام شده و پس از آن نیز پرداخت الکترونیک سپهر بالغ بر ۱.۰۴درصد از تمام تراکنش‌های شبکه شاپرک را به خود اختصاص داده است.



نمودار سهم بازار شرکت‌های پرداخت الکترونیک در زمینه مبلغ تراکنش‌های شاپرکی در بهمن ماه نشان می‌دهد که به پرداخت ملت بالغ بر ۲۴.۴۰ درصد از مبلغ تراکنش‌های شاپرکی را به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست قرار گرفته است؛ در ادامه نیز پرداخت الکترونیک سامان و کارت اعتباری ایران کیش به ترتیب با سهم ۱۵.۸۴ و ۱۲.۶۰ در جایگاه دوم و سهم قرار دارند. همچنین در میان دوازده شرکت فعال پرداخت الکترونیک، شرکت الکترونیک کارت دماوند با ۰.۴۶ از تمام مبلغ تراکنش‌های شاپرکی و پس از آن شرکت‌های پرداخت نوین آرین و سایان کارت کمترین سهم از بازار در مبلغ تراکنش‌های شاپرکی  در مدت مذکور را کسب کرده‌اند.


گفتنی است، اخبار تکمیلی از گزارش اقتصادی بهمن ماه شرکت شاپرک و وضعیت شبکه پرداخت الکترونیک بزودی در ایبِنا منتشر خواهد شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر