14 اسفند 1398 - 10:07
کارشناس بازار سرمایه پیش‌بینی کرد :

تحقق شاخص ۶۰۰ هزار واحدی تا پایان سال ۹۸

یک کارشناس بازار سرمایه با برشمردن دلایل تداوم روند رو به رشد بازار سهام در هفته جاری و نیز نقدینگی خوبی که در بازار حضور دارد، پیش‌بینی کرد شاخص بورس تا پایان سال ارتفاع ۶۰۰ هزار واحد را نیز فتح کند.
کد خبر : ۱۱۲۲۲۷
بورس

حسن خدایی در گفتگو با ایبِنا گفت: پس از اصلاح یک روزه بازار سهام و شاخص بورس در نخستین روز معاملاتی هفته جاری، با وجود ایجاد محدودیت‌هایی در معاملات از جمله عدم امکان معامله افرادی که به تازگی کد معاملاتی می‌گیرند به مدت یک ماه، و همچنین اعمال تغییرات در حجم مبنا برای شرکت‌های بورسی و فرابورسی بویژه شرکت‌های حاضر در بازار پایه، شاخص بورس پرقدرت به روند رو به رشد خود ادامه داد.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: خوشبختانه حجم نقدینگی موجود در بازار به اندازه‌ای است که این‌گونه محدودیت‌ها نمی‌تواند مانع دادوستد سهام و ادامه جریان عرضه و تقاضا در تالار شیشه‌ای شود. ضمن این که موضوعی که این روزها بازار سرمایه بیش از تغییر حجم مبنا و اعمال محدودیت برای ورود کدهای معاملاتی جدید به آن نیاز دارد، افزایش سهام شناور شرکت‌ها و همچنین افزایش تعداد عرضه‌های اولیه بویژه برای شرکت‌های بزرگ است.


وی اضافه کرد: از سوی دیگر انتشار خبرهایی مبنی بر کاهش رشد بیماری کرونا در کشور چین و همچنین بهبود شرایط جهانی کالا هم از دیگر مواردی است که به بهبود روند معاملات در چند روز گذشته کمک کرده است. بعلاوه این که ثبات ایجاد شده در بازار ارز هم موجب شده تا سرمایه‌گذاران در بازار سهام بتوانند برآیند و چشم‌انداز بهتری از تولید و هزینه‌های شرکت‌ها داشته باشند.


این کارشناس بازار سرمایه همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های معاملات بازار سهام در هفته جاری را ورود جریان نقدینگی و تداوم حضور نقدینگی در بازار سرمایه عنوان و تصریح کرد: تا مادامی که نقدینگی در تالار شیشه‌ای حضور داشته باشد، بدون شک روند صعودی شاخص و افزایش قیمت سهام شرکت‌ها در این بازار ادامه دارد. ضمن این که رکود حاکم بر سایر بازارها که البته با شیوع بیماری کرونا هم افزایش یافته، انگیزه‌ای به نقدینگی برای خروج از بازار سهام نمی‌دهد.


وی در خصوص تاثیر بیماری کرونا بر معاملات بازار سرمایه گفت: این موضوع از دو جهت قابل بررسی است. نخست روند تولید و فعالیت شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه است که ممکن از این موضوع بر کاهش ساعات کاری این شرکت‌ها و در نتیجه میزان تولید آنها اثر بگذارد. در مقابل اما شرکت‌های دارویی و بهداشتی در این مدت با افزایش تولید همراه بوده‌اند که این موضوع اثر کاهش زمان کاری در سایر شرکت‌ها را تا حدودی خنثی می‌کند.


خدایی ادامه داد: از سوی دیگر از آنجا که بخش قابل توجهی از معاملات بازار سرمایه به‌صورت آنلاین انجام می‌شود، این نکته مثبت موجب شده تا حجم و ارزش و همچنین فعالیت سرمایه‌گذاران افت و کاهش را تجربه نکند. این در حالی است که دادوستد در سایر بازارها از جمله مسکن، ارز، خودرو و سکه و طلا نیازمند به حضور فیزیکی سرمایه‌گذاران است و ویروس کرونا موجب شده تا از این جهت رکود حاکم بر این بازارها سنگین‌تر شود.


وی تاکید کرد: در مجموع با توجه به عوامل یاد شده و نقدینگی خوبی که در بازار سرمایه حضور دارد و کماکان نیز ورود پول به این بازار ادامه‌دار می‌باشد، شاخص بورس بدون شک ارتفاع ۶۰۰ هزار واحد را نیز تا پایان سال فتح خواهد کرد.


برچسب ها: بورس چشم انداز
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر