سقوط ۷درصدی بهای نفت پس از مخالفت مسکو با کاهش بیشتر تولیدات

انتشار خبر مخالفت روسیه با پیشنهاد اوپک مبنی بر کاهش بیشتر تولیدات نفتی به منظور تثبیت قیمت ها، بهای نفت را بیش از ۷ درصد کاهش داد و آن را به پایین ترن حد خود از اواسط سال ۲۰۱۷ رساند.
کد خبر : ۱۱۲۲۹۸
نفت

به گزارش ایبِنا و به نقل از یکی از منابع ارشد روس در مصاحبه با رویترز، مسکو از فراخوان کاهش تولیدات نفت حمایت نخواهد کرد و تنها با تمدید توافق جاری بر سر کاهش تولید توسط اوپک پلاس موافقت می کند.


««بجورنار تونهاگن» رییس بخش بازارهای نفتی در شرکت ریستاد انرژی می گوید: اگر پیشنهاد کاهش روزانه یک میلیون بشکه نفت توسط اوپک در سه ماهه دوم سال به سرانجام نرسد، عواقب آن ویرانگر خواهد بود. با این سناریو، نفت خام برنت به سرعت با ۱۵ درصد کاهش به بشکه ای زیر ۴۰ دلار رسیده و نفت وست تگزاس اینترمیدیت (WTI) کمی بالاتر از ۳۰ دلار معامله می شود.


معاملات آتی برنت با افت ۳.۷۱ دلاری یا ۷.۴ درصدی با قیمت بشکه ای ۴۶.۳۱ انجام شد و WTI با کاهش ۳.۴۱ دلاری یا ۷.۴ درصدی به بشکه ای ۴۲.۴۹ رسید.


این قیمت ها برای نفت خام برنت و WTI به ترتیب از جولای و ژوئن ۲۰۱۷ پایین ترین مبالغ محسوب می شوند.


«اولیویر ژاکوب» از موسسه مشاوره پتروماتریکس معتقد است: آنچه واقعا اهمیت دارد کاری است که عربستان سعودی انجام می دهد. اگر روسیه ملحق شود، ریاض مجبور نخواهد بود مشارکت چشمگیری در کاهش داشته باشد. باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا اوپک به تنهایی ادامه می دهد یا خیر.


یکی از منابع گفته است که اوپک قصد نداشته که بدون روسیه اقدام به کاهش بیشتر تولیدات نفت کند.


اوپک در صدد است تا پایان سال ۲۰۲۰ روزانه ۱.۵ میلیون بشکه دیگر از تولیدات خود بکاهد.


منابع عضو اوپک موضع روسیه را تایید کرده و گفته اند که اوپک پلاس با ساعتی تاخیر در نظر دارد تا یک جلسه رسمی برگزار کند.


قیمت نفت در سال جاری حدود ۲۰ درصد ریزش داشت و در نتیجه کار توازن بودجه را برای کشورهای عضو اوپک سخت کرد این در حالی است که کرملین اعلام کرده است که بودجه مسکو با نفت بشکه ای ۴۰ دلار متوازن می‌شود. 


در صورتی که اوپک پلاس تصمیم به کاهش ۱.۵ میلیون بشکه دیگر از تولیدات خود بگیرد، مجموع تولیدات کاهش یافته آن به ۳.۶ میلیون بشکه در روز یا حدود ۳.۶ درصد از تولیدات جهانی خواهد رسید.


آخرین باری که اوپک تولیدات خود را تا این اندازه کاهش داد به سال ۲۰۰۸ و رکود بزرگ مربوط می شود، زمانی که آنها تولیدات خود را به اندازه ۴.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دادند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر