ازبکستان به عضو ناظر اوراسیا بدل می‌شود

ازبکستان پیش از تصمیم‌گیری نهایی در خصوص تبدیل شدن به عضو دائمی اتحادیه اقتصادی اوراسیا، به عضو ناظر این بلوک تجاری تبدیل خواهد شد.
کد خبر : ۱۱۲۳۳۵
ازبکستان

به گزارش ایبِنا از رویترز، این اتحادیه که در سال ۲۰۱۵ توسط روسیه و متحدانش یعنی بلاروس و قزاقستان تشکیل شد، به تدریج ارمنستان و قرقیزستان را به عضویت خود در آورد.  مولداوی نیز یکی از اعضای ناظر محسوب می‌شود.


هدف اوراسیا این است تا از جریان آزاد کالا و سرمایه در مرزهای داخلی این بلوک اطمینان حاصل کند؛ هرچند برخی از اعضا، این بلوک را بابت اجازه تجارت آزاد و قائل شدن استثنا به طور افراطی مورد انتقاد قرار داده‌اند.


از زمان روی کار آمدن «شوکت میرضیایف» رییس جمهوری ازبکستان در سال ۲۰۱۶، اوراسیا همواره در مسیر جلب توجه ازبکستان و متقاعد کردن این کشور برای پیوستن به این بلوک قدم برداشته است.


تحت رهبری میرضیایف که به سیاست‌های انزواطلبانه «اسلام کریموف» رییس جمهوری فقید این کشور پایان داد و مسیر تقویت و توسعه سرمایه گذاری خارجی را در پیش گرفت، روابط ازبکستان و روسیه رو به گرمی رفته است. ازبکستان با جمعیت ۳۴ میلیونی خود می‌تواند پس از روسیه به طور بالقوه به دومین مصرف کننده بزرگ بازار اوراسیا بدل شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر