اولین واکنش شرکت‌های شیل آمریکا در مواجهه با نفت بشکه‌ای ۳۰ دلار

بدنبال کاهش قیمت های نفت و رسیدن به پایین ترین سطح در سه سال اخیر، شرکت‌های نفتی آمریکای شمالی هزینه‌ها و حفاری‌های خود را در واکنش به نفت بشکه‌ای ۳۰ دلار کاهش دادند.
کد خبر : ۱۱۲۴۳۸
نفت

به گزارش ایبِنا از رویترز، شرکت شورون نخستین غول نفتی جهان بود که اعلام کرد، قصد دارد هزینه های خود را کاهش دهد؛ اقدامی که به کاهش کوتاه مدت تولیدات نفت منجر می‌شود. در بحبوحه آغاز جنگ نفتی مابین عربستان و روسیه که شوک دیگری را به صنعت نفت جهان که پیش از این نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضا آشفته شده بود، وارد کرد، شاخص‌های جهانی نفت روز گذشته نزدیک به ۲۵ درصد ریزش داشتند که از جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ بیشترین افت آنها محسوب می‌شود.


شرکت‌های بزرگ نفتی آمریکا بی‌توجه به تلاش‌های اوپک برای کاهش عرضه، تولیدات خود را به رقم رکوردشکن حدود ۱۳ میلیون بشکه در روز افزایش دادند.


شرکت‌های شیل برای پوشش و تامین هزینه‌های خود به نفت بشکه ای دست کم ۴۰ دلار نیاز دارند و در حالی که نفت خام آمریکا روز گذشته کمی احیا شد اما هنوز زیر ۳۴ دلار است.


شرکت اوکسیدنتال که پس از خریداری آنادارکو در سال گذشته مجموع بدهی‌های خود را به ۴۰ میلیارد دلار رساند،  نخستین تولید کننده ای بود که سود سهام خود را با ۸۶ درصد کاهش به ۱۱ سنت رساند و هزینه‌های خود را حدود ۳۲ درصد کاهش داد.


سایر شرکت‌های بزرگ شیل نیز طی سه روز اخیر از کاهش ناگهانی هزینه‌های خود خبر داده و بدنبال تصمیم اوپک برای تولید با تمام قوا از آغاز ماه بعد، همگی آنها تصمیم به بازبینی برنامه‌های هزینه و تولید خود گرفتند.


این در حالی است که وزارت انرژی آمریکا در واکنش به جنگ نفتی درگرفته مابین عربستان و روسیه، ۱۲ میلیون بشکه از نفت خام خود را که برای فروش در معاملات پایانی روز گذشته (سه‌شنبه) برنامه ریزی شده بود، تعلیق کرد.


«جس سیزمانسکی» سخنگوی وزارت انرژی آمریکا طی بیانیه اعلام کرد: بدنبال نوسانات اخیر در بازار جهانی نفت، وزارت انرژی آمریکا فروش نفت‌خام ذخایر استراتژیک (SPR) خود را که به تازگی اعلامیه فروش آن را صادر کرده بود، به حالت تعلیق در می آورد. با توجه به شرایط کنونی بازار، حالا زمان مناسبی برای فروش نیست.


اودون مارتینسن محقق شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی گفت: شرکت‌ها تمام راه حل‌ها را در نظر خواهند گرفت و تک تک فعالیت‌های فاقد درآمدزایی خود را لغو می‌کنند.


مطابق اظهارات منبعی نزدیک به شرکت شورون در حالی که کاهش هزینه‌ها در بودجه ای که همین حالا نیز فشرده است، کار آسانی نیست اما روسای ارشد شرکت به احتمال زیاد بدنبال کاهش حفاری چاه در پرمین بیسین بزرگ‌ترین میدان نفتی آمریکای شمالی هستند.


ریستاد پیش بینی کرده است که کل هزینه صنعت شیل برای اکتشاف و تولید نفت در سال جاری ۱۰۰ میلیارد دلار کاهش یابد؛ در صورتی که قیمت نفت همچنان حوالی بشکه‌ای ۳۰دلار باقی بماند، این رقم در سال ۲۰۲۱ نیز ۱۵۰ میلیارد دلار خواهد بود.


صنعت شیل آمریکا به منظور کاهش هزینه‌ها به احتمال زیاد تعداد چاه‌های نفتی را که در برنامه اولیه قصد حفاری آنها را داشت، به بیش از نصف تقلیل خواهد داد.
عمده دلیل کاهش شدید قیمت نفت شکست مذاکرات اوپک و متحدانش از جمله روسیه در راستای تمدید توافق کاهش تولیدات نفت فراتر از ماه جاری بود.


این موضوع جرقه جنگ تازه ای مابین مسکو و ریاض بر سر قیمت نفت بود به طوری که هر دو کشور بر سر اینکه قادرند نیاز بازار را با قیمتی به مراتب پایین تر از رقبای آمریکایی فعال در صنعت شیل، قمار کردند.


تولیدات شیل طی هشت سال اخیر اوج گرفت و در نتیجه آن تولیدات و صادرات آمریکا را به ارتفاعات رکوردشکن رساند اما این اوج گیری به لطف محدودیت های سفت و سختی بود که توسط عربستان در مورد تولیدات نفت اعمال شده بود؛ محدودیت‌هایی که البته پس از شکست مذاکرات هفته گذشته کنار گذاشته شد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر