ریزش ۲۱ درصدی سود خالص آرامکو در سال ۲۰۱۹؛ کاهش هزینه در دستورکار

بدنبال کاهش ۲۱ درصدی سود خالص شرکت آرامکو عربستان در سال ۲۰۱۹، این غول نفتی اعلام کرد که قصد دارد در بحبوحه شیوع ویروس کرونا، هزینه‌های سرمایه‌ای خود را در سال ۲۰۲۰ کاهش دهد.
کد خبر : ۱۱۲۵۷۷
آرامکو

به گزارش ایبِنا از رویترز، سودآورترین شرکت جهان و با اختلاف بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت دنیا، در ماه دسامبر ۲۰۱۹ با ثبت رکورد عرضه اولیه سهام ۲۹.۴ میلیارد دلار که ارزش کلی آن را به ۱.۷ تریلیون دلار رساند، وارد بازار بورس شد.


بدنبال کاهش قیمت نفت پس از شکست مذاکرات اوپک و اوپک پلاس که منجر به در گرفتن جنگ نفتی مابین ریاض و مسکو شد، سهام این شرکت هفته گذشته برای نخستین بار به زیر قیمت عرضه اولیه سقوط کرد.


سعودی‌ها گفته‌اند که قصد دارند برای کسب سهم بازار تولیدات خود را افزایش دهند.


«امین ناصر» مدیرعامل آرامکو در بیانیه‌ای اعلام کرد که این غول نفتی قصد دارد تا با اتخاذ تدابیری، برنامه‌های خود را در مورد هزینه‌های سرمایه‌ای در سال ۲۰۲۰ بهینه‌سازی کند.


این شرکت انتظار دارد تا با توجه به شرایط فعلی بازار و نوسان قیمت کالا، سرمایه هزینه‌ای آن برای سال ۲۰۲۰ مابین ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار نوسان کند؛ این رقم در سال ۲۰۱۹ حدود ۳۲.۸ میلیارد دلار بود.


معاملات آتی نفت خام برنت روز جمعه با قیمت هر بشکه ۳۳.۸۵ دلار انجام شد؛ این در حالی است که هنگامی که آرامکو وارد بورس شد، بهای هر بشکه نفت ۶۴ دلار بود.


این شرکت با وجود افت درآمد، اعلام کرده است که در سال ۲۰۱۹ سود سهام خود را به مبلغ ۷۳.۲ میلیارد دلار به سهامداران پرداخت کرده است و قصد دارد تا از سود سهام ۷۵ میلیارد دلاری خود برای سال ۲۰۲۰ که سه ماه یکبار پرداخت می‌شود، رونمایی کند.


شرکت آرامکو که ۹۸ درصد سهام آن در اختیار دولت عربستان است، سود خالص سال ۲۰۱۹ خود را ۸۸.۲ میلیارد دلار اعلام کرد که در مقایسه با سال پیش از آن حدود ۳۰ میلیارد دلار کمتر است؛ سود خالص این شرکت در سال ۲۰۱۸ معادل ۱۱۱.۱ میلیارد دلار بود.


تحلیلگران انتطار داشتند آرامکو در سال گذشته میلادی، سود خالص ۹۲.۶ میلیارد دلاری را به ثبت برساند.


این شرکت اعلام کرده است که کاهش درآمدهای آن بیشتر به دلیل « کاهش قیمت‌های نفت و حجم تولیدات و همچنین اختلال ۱.۶ میلیارد دلاری به وجود آمده توسط شرکت پتروشیمی سادارا بوده است.»


با این حال، آرامکو همچنان سودآورترین شرکت جهان بوده و غول‌های نفتی غربی همچون اکسون موبیل و همچنین غول فناوری اپل را شکست داده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر