فدرال رزرو نرخ بهره را به نزدیکی صفر رساند

فدرال رزرو برای نجات اقتصاد آمریکا از سقوط به دست ویروس کرونا، در اقدامی جدید با کاهش مجدد نرخ بهره پایه خود، آن را به نزدیکی صفر رساند.
کد خبر : ۱۱۲۵۸۹
فدرال رزرو

به گزارش ایبِنا از بلومبرگ، بانک مرکزی آمریکا علاوه بر این از چندین اقدام دیگر از جمله صدور جواز برای بانک‌ها به منظور وام گرفتن از پنجره تخفیف (یک ابزار سیاست پولی است که اجازه می‌دهد مؤسسات واجد شرایط در مواجه‌شدن با کمبود موقت نقدینگی ناشی از اختلالات داخلی و خارجی، به صورت کوتاه‌مدت، از بانک مرکزی پول قرض بگیرند.) به مدت ۹۰ روز و همچنین کاهش نسبت نقدینگی به صفر درصد خبر داد.


«جروم پاول» رییس فدرال رزرو در نشستی مطبوعاتی در ساعت ۶ بعدازظهر به وقت واشنگتن (۱:۳۰ دقیقه به وقت تهران)  این خبر را اعلام کرد.


کمیته بازار باز فدرال رزرو با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: فِد تا زمانی که مطمئن شود اقتصاد (آمریکا) بحران اخیر را پشت سر گذاشته و برای رسیدن به اهداف خود یعنی اشتغال حداکثری و ثبات قیمتی مطابق برنامه در حرکت است، نرخ بهره را در نزدیکی صفر نگه خواهد داشت. این اقدام به حمایت از فعالیت اقتصادی، تقویت شرایط بازار کار و بازگشت تورم به نرخ موزون ۲ درصد که هدف این کمیته است، کمک خواهد کرد.


«نیل دوتا» رییس بخش تحقیقات اقتصادی آمریکا در موسسه رنسانس مارکو گفت: فدرال رزرو نمی‌تواند با یک بحران تهدید کننده سلامت همگانی مقابله کند اما قادر است در زمان اوج گیری بحران، کمک حال باشد.


این اقدامات پس از آن انجام شد که بدنبال هراس سرمایه گذاران از افزایش آسیب اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، بازار بورس با آشفتگی به قلمرو بازار خرسی وارد شد؛ پیش از این به اعتقاد سرمایه گذاران سیاستگذاران جهان از جمله دولت ترامپ واکنش مناسب و مکفی به بحران نشان نداده بودند.


فِد اعلام کرد که به منظور حمایت از عملکرد نرم بازار اوراق خزانه داری و اوراق قرضه با پشتوانه رهنی نیز، ذخایر دو اوراق مذکور را به ترتیب دست کم تا ۵۰۰ و ۲۰۰ میلیارد دلار افزایش خواهد داد.


مقامات فدرال رزرو به تازگی و در اقدامی اضطراری در راستای محافظت از بزرگ‌ترین اقتصاد جهان برابر آثار مخرب ناشی از شیوع کرونا، نرخ بهره را به اندازه نیم واحد درصد (percentage point/pp) کاهش داده بودند.


اقدام ناگهانی امروز فدرال رزرو در ادامه اقدام جسورانه روز پنجشنبه این نهاد در راستای تسهیل موانع موجود در بازار اوراق بدهی بود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر