بدنبال کاهش مجدد نرخ بهره توسط فدرال رزرو؛

قیمت هر بشکه نفت خام به زیر ۳۰ دلار رسید

بدنبال کاهش مجدد نرخ بهره توسط فدرال رزرو و ناکامی همتایان آن در آرام کردن بازار و همچنین افت تولیدات صنعتی چین با حداکثر سرعت در ۳۰ سال اخیر، بهای هر بشکه برنت و نفت خام آمریکا به زیر ۳۰ دلار رسید.
کد خبر : ۱۱۲۶۲۷
نفت

به گزارش ایبِنا از رویترز، هر بشکه نفت خام برنت با افت ۴.۰۳ دلاری (تقریبا ۱۲ درصدی) با قیمت ۲۹.۸۲ دلار معامله شد.


نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت نیز با ۳.۱۰ دلار یا حدود ۱۰ درصد ریزش، هر بشکه ۲۸.۶۳ دلار خرید و فروش شد.


فدرال رزو بامداد امروز (دوشنبه) برای مقابله با آثار اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، نرخ بهره را به نزدیکی صفر رساند و بانک مرکزی نیوزیلند را نیز بر آن داشت تا به شکلی ناگهانی به کاهش رکوردشکن نرخ بهره اقدام کند.


در این بین، تولیدات صنعتی چین بیشتر از حد انتظارات (۱۳.۵ درصد در ژانویه و فوریه) کاهش پیدا کرد تا ضعیف‌ترین آمار آن از ژانویه ۱۹۹۰ یعنی زمانی که رویترز اقدام به ثبت رکوردها کرد، بر جای بماند.


«دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا روز جمعه اعلام کرد که این کشور از قمیت پایین نفت استفاده کرده و ذخایر ملی اضطراری نفت خام خود را پر خواهد کرد تا از این طریق به تولیدکنندگانی که بابت سقوط قیمت نفت در تقلا هستند، کمک کند.


بدنبال اقدام عربستان سعودی به عنوان بزرگ‌ترین صادر کننده نفت در جهان مبنی بر افزایش تولیدات و کاهش قیمت‌ها به منظور افزایش فروش در آسیا و اروپا، قیمت‌های نفت در بخش عرضه نیز تحت فشار زیادی قرار گرفت.


مذاکرات ماه جاری سازمان کشورهای تولیدکننده نفت (اوپک) با روسیه بر سر تمدید توافق کاهش تولیدات نفت که در ژانویه ۲۰۱۷ آغاز شد، شکست خورد؛ هدف از این اقدام نافرجام حمایت از قیمت‌ها و کاهش ذخایر انبارها بود.


شرکت آرامکو عربستان که پس از شکست مذاکرات اوپک و اوپک پلاس در واکنشی تلافی جویانه اقدام به افزایش شدید تولیدات نفت خود کرده است، اعلام کرد که این شرکت با نفت بشکه‌ای ۳۰ دلار «هیچ مشکلی» نداشته و با همین قیمت پایین نیز می‌تواند انتظارات سهامدارن خود را برآورده و سود سهام آنان را پرداخت کند.


براساس اعلام چند منبع به رویترز، نشست فنی مابین اوپک و اوپک پلاس که پیش از این برای روز چهارشنبه هفته جاری در وین پایتخت اتریش و با هدف میانجی‌گری مابین ریاض و مسکو برنامه‌ریزی شده بود، لغو شده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر