رشد ۷ درصدی بهای نفت بعد از سقوط سه روزه

بهای نفت در بحبوحه کاهش تقاضای ناشی از شیوع ویروس کرونا و جنگ نفتی درگرفته مابین ریاض و مسکو، پس از رسیدن به پایین ترین سطح خود در حدود دو دهه اخیر، امروز (پنجشنبه) حدود ۷درصد احیا شد.
کد خبر : ۱۱۲۷۲۴
نفت

به گزارش ایبِنا از رویترز، شاخص نفت خام برنت که ظرف کمتر از دو هفته نیمی از ارزش خود را از دست داده بود، پس از آنکه سرمایه گذاران شروع به ارزیابی آثار محرک‌های اقتصادی بانک‌های مرکزی کردند، کمی نفس کشید.


هر بشکه نفت خام برنت با جهش ۱.۴۳ دلاری یا ۵.۷۵ درصدی، با قیمت ۲۶.۳۳ دلار معامله شد؛ این در حالی بود که روز گذشته با رسیدن به پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۰۳ تاکنون، هر بشکه ۲۴.۵۲ دلار خرید و فروش شده بود.


هر بشکه نفت خام آمریکا نیز پس از از دست دادن حدود ۲۵ درصد از ارزش خود در معاملات روز گذشته و رسیدن به پایین‌ترین سطح خود در ۱۸ سال اخیر، با رشد ۲.۴۰ دلاری یا ۱۱.۸ درصدی، به ۲۲.۷۷ دلار رسید.


اما تحلیلگران می‌گویند که افزایش قیمت نفت موقت است.


کاهش تقاضا به ویژه در بخش حمل و نقل، به پیشی گرفتن عرضه و اشباع شدن بازار فرآورده‌های پالایش شده‌ای همچون سوخت هواپیما و گازوئیل منجر شده است.


عربستان سعودی به عنوان رهبر غیررسمی اوپک که با آغاز جنگ نفتی با مسکو، قیمت‌ها را نزولی کرده است، در نظر دارد تا در ماه جاری تولیدات خود را به رقم رکوردشکن ۱۲.۳ میلیون بشکه در روز برساند.


بانک جفریز آمریکا در یادداشتی اعلام کرد: از اول آوریل، احتمال سرازیر شدن حدود ۴ میلیون بشکه نفت به بازار وجود دارد که به طور بالقوه می‌تواند قیمت نفت را به زیر ۲۰ دلار برساند. تا زمانی که کسی مداخله نکند،  هیچکدام از تولیدکنندگان نفت از شرایط فعلی منفعت نمی‌برند.


با این حال، تحلیلگران همچنان به کاهش پیش‌بینی‌های خود از رشد اقتصادی چین به پایین‌ترین سطوح خود در چند دهه اخیر ادامه داده‌اند؛ کشوری که خاستگاه ویروس کشنده کرونا محسوب می‌شود.


در آمریکا یعنی جایی که چندین و چند شرکت حفاری نفت و گاز شیل و یک دوجین شرکت خدماتی خطر ورشکستگی را بیخ گوش خود احساس می‌کنند، سناتورها روز گذشته در جریان مذاکرات با فرستاده آل سعود به واشنگتن، از مسکو و ریاض خواستند تا جنگ قیمتی را متوقف کنند.


سناتورهای آمریکایی از «دونالد ترامپ» رییس جمهوری این کشور خواسته اند تا روی نفت این دو کشور تحریم اعمال کند.


این در حالی است که شیوع کرونا در هیچ کجای جهان نشانه‌ای از افول از خود بروز نداده و دولت‌ها را بر آن داشته تا به منظور جلوگیری از گسترش بیشتر، تدابیر قرنطینه‌ای سفت و سخت‌تری اعمال کنند؛ اقداماتی که اقتصاد جهان را تحت فشار قرار داده و دورنمای یک رکود بزرگ را نزدیک و نزدیک‌تر کرده است.


بانک‌های مرکزی نیز برای تحدید و تعدیل آثار اقتصادی ناشی از کرونا وارد عمل شده‌اند و بانک مرکزی اروپا که امروز از طرح خرید ۷۵۰ میلیارد یورویی اوراق قرضه دولتی رونمایی کرد، تازه‌ترین مداخله کننده برای مهار آثار مخرب ناشی از کرونا است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر