01 فروردين 1399 - 12:47

رشد ۶.۲ درصدی تولیدات صنعتی کشور در ۳ ماهه سوم ۹۸

وزیر صنعت، معدن و تجارت می گوید تولیدات صنعتی کشور در سه ماهه سوم سال ۱۳۹۸ رشدی ۶.۲ درصدی داشته است.  
کد خبر : ۱۱۲۷۳۰
رضا رحمانی

به گزارش ایبِنا از پایگاه اطلاع رسانی دولت، رضا رحمانی در آستانه فرا رسیدن سال نو شمسی با یادآوری بخشی از اقدامات شاخص حوزه تولید و تجارت کشور، گفت: سال ۹۸ علیرغم تشدید تحریم های ظالمانه دشمنان، در سایه رهنمودها و توجه ویژه مقام معظم رهبری، حمایت ارکان مختلف دولت، برنامه‌ریزی وزارت صمت و البته با همت و کار جهادی صنعتگران و تولیدکنندگان، شاخص‌های صنعتی، معدنی و تجاری کشور با رشد و توسعه خوبی مواجه شدند.
وی تصریح کرد: خوشبختانه نامگذاری "رونق تولید برای سال ۹۸" فرصت بی نظیری را در تجمیع توان همه بخش ها برای حمایت از تولید و صنعت کشور فرآهم آورد و آمارهای رسمی مؤید روند افزایشی تولیدات و صادرات کشور در طول یکسال اخیر است.
وزیر صمت  افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت از ابتدای سال، ۷ محور اصلی و ۳۴ زیر برنامه اساسی را مبنای فعالیت خود و در جهت رونق تولید قرار داد که شامل توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل، توسعه صادرات غیر نفتی، توسعه معادن و صنایع معدنی، توسعه فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان با تغییر رویکرد از مونتاژکاری به نوآوری، مدیریت بازار و ساماندهی لجستیک تجاری و بهبود فضای کسب و کار مرتبط با بخش صنعت و تامین مالی و توسعه سرمایه گذاری، بود.
رحمانی تاکید کرد: موفقیت های بزرگ و کم نظیر به دست آمده ذیل این برنامه ها، نشان از ضرورت تداوم این رویکرد دارد و انشاءالله با همکاری همه بخش های مرتبط با حوزه تولید و تجارت کشور این روند اصولی را نیز در سال آینده و با جدیت و قدرت هر چه بیشتر ادامه می دهیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تبریک فرارسیدن عید نوروز و سال جدید بیان کرد: امیدوارم سال جدید، سالی سرشار از خیر و برکت برای مردم عزیز کشورمان و تداوم سرفرازی و سربلندی نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد.
رحمانی با تقدیر و تشکر از همه تولیدکنندگان و صنعتگران که در بخش های مختلف تولید، تجارت و اشتغالزایی، با همتی والا خوش درخشیدند، تصریح کرد: همه این عزیزان دوشاودش دولت و با تلاش جهادی خود در عمل نگذاشتند که نقشه دشمن برای تعطیلی کارخانجات محقق شود و به عبارتی صریح تر نقشه های پلید آنها را نقش برآب کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: خوشبختانه بر اساس آمار منتشره از سوی رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، تولیدات صنعتی کشور در ۳ ماه سوم سال ۹۸، نسبت به دوره مشابه سال قبل، با رشدی برابر ۶.۲ درصد مواجه شده و این نشان دهنده سمت و سوی درست برنامه های بخش صنعت و تولید کشور از ابتدای امسال بوده و ضرورت دارد روند موجود در سال آتی نیز تداوم یابد.
رحمانی با اذعان به موفقیت تجارت خارجی کشورمان در شرایط تحریم و شکست دشمنان در این عرصه، یادآوری کرد: آمارهای رسمی منتشر شده از سوی گمرک نشان می‌دهد تجارت خارجی ایران در دوره تحریم توانسته است بخش قابل توجهی از ارزش خود را حفظ کند و همچنان با وجود محدودیت‌های تحریمی به فعالیت خود ادامه دهد و حجم تجارت خارجی ایران تا بهمن ۹۸، به مرز ۸۰ میلیارد دلار رسیده است.
وی با اشاره به این مهم که امسال با همراهی مثال زدنی همه تولیدکنندگان، پرچم رونق تولید و نهضت ساخت داخل را در سایه منویات و رهنمودهای مقام معظم رهبری، در دست گرفته ایم، گفت: در پروژه نهضت ساخت داخل بیش از ۲۰۰ قطعه و تجهیزات وارداتی داخلی سازی شد که کاهش ارزبری بیش از ۲ میلیارد یورو را به دنبال داشت.
رحمانی تصریح کرد: امسال برای اولین بار نقشه راه معدن کشور تدوین شد، حجم اکتشافات معدنی رشد چندین برابری را تجربه کرد، توسعه صنایع بزرگ معدنی در راستای تکمیل زنجیره ارزش فلزات اساسی محقق شد و طرح های عظیمی با سرمایه‌گذاری بیش از ۳.۴ میلیارد دلار در بخش صنایع معدنی به بهره برداری رسید و همچنین در پروژه احیای معادن کوچک مقیاس، بیش از ۱۳۰ معدن احیا و فعال شد که عمده این معادن در مناطق محروم قرار دارند و سبب اشتغالزایی مردم آن مناطق شده است.
وی ادامه داد: در توسعه فناوری و شرکت های دانش بنیان برگی زرین از ارتقای نوآوری در تولید، ورق خورد و شاهد انعقاد قراردادهای متعدد برای داخلی سازی انواع فناوری ها، ماشین آلات و کالاهای های وارداتی بودیم و زمینه تحولات بزرگ در این بخش فرآهم آمده است.
وزیر صمت با اشاره به راه اندازی سامانه جامع تجارت در سال ۹۸ گفت: این اقدام، گامی بزرگ در راستای کاهش واردات غیرقانونی و قاچاق بود و ثمرات آن در مدیریت بازار و سازماندهی لجستیک تجاری کشور کاملا مشهود است.
رحمانی اضافه کرد: علیرغم شوک های متعدد ارزی، تورم ناشی از افزایش نقدینگی، وجود تحریم ها با هدف گذاری های خاص، افزایش نرخ بنزین و شیوع بیماری کرونا از ابتدای اسفندماه، تعادل بازار از یک ضریب اطمینان قابل قبولی برخوردار بوده است و در همه مقاطع مختلف سال، وجود کالاهای اساسی و مایحتاج ضروری مردم، آن هم به وفور در سطح بازار مشهود بود.
وی ادامه داد: گام های برداشته شده برای بهبود فضای کسب و کار مرتبط با بخش صنعت، معدن و تجارت کم نظیر بوده و روند کاهشی تعداد و زمان صدور مجوز ها، حاکی از افزایش شفافیت خدمات و کاهش محسوس تخلفات متنابه در طول سال ۹۸ بوده است.
رحمانی افزود: در تامین منابع مالی و توسعه سرمایه گذاری که به زودی آمار آن منتشر می شود، خروج اولویت تامین منابع از محل تخصیصات بانکی با جدیت دنبال شده و راهکارهای جدید عملیاتی شده و یا در مرحله تجمیع ظرفیت ها است.
وی همچنین با یادآوری شرایط خاص کشور در اسفند ماه سال ۹۸ و همزمان با شیوع کرونا که سلامتی مردم و حتی کسب و کار بخش عمده ای از مردم کشور را متوجه خود نمود؛ گفت: وزارت صمت در این ایام علاوه بر پیگیری های لازم جهت حمایت از همه کسب و کارها آسیب دیده و ارائه پیشنهادات لازم به دولت، به سبب اولویت به وجود آمده در مقابله با کرونا، تمام توان و ظرفیت های تولیدی و تامینی خود برای افزایش تولیدات اقلام بهداشتی بسیج کرده است و شاهد رشد بیش از ۱۰ برابری تولیدات این اقلام هستیم و همچنین با مشارکت سازنده واحدهای بزرگ صنایع معدنی کشور و در راستای مسئولیت اجتماعی این واحدها، پس از واردات بیش از ۱۱ میلیون ماسک و لباس پزشکی تمام هزینه این کالاها را تقبل کردند که شایسته قدردانی است.
وزیر صمت تاکید کرد: حمایت های بی دریغ رئیس جمهور محترم و تقدیر ویژه ایشان از عملکرد وزارت صمت در طول سال ۹۸، بابت افتتاح و بهره‌برداری طرح های مختلف صنعتی در سطح کشور آن هم در شرایط تشدید تحریم ها و تقدیر دکتر حسن روحانی از پیگیری مداوم وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حل مشکل سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، همواره برای مجموعه ما روحیه بخش بوده است.
رحمانی گفت: مایه خرسندی است که در سایه تلاش های مجدانه همکارانم در این وزارتخانه، شاهد تقدیر و تشکر معاون اول رئیس جمهور در آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار کشور از عملکرد جهادی وزارت صمت در افزایش تولید و تامین حداکثری کالاهای اساسی و مایحتاج ضروری بودیم که مسلما موجبات قوت قلب مجموعه کارکنان این وزارتخانه را بیش از پیش شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان تصریح کرد: موارد فوق فقط بخشی از گام های برداشته شده برای رونق تولید در سطح کشور از سوی وزارت صمت بوده و جای امیدواری است با وجود رضایت و خشنودی مقام معظم رهبری از مجموعه تولید و تجارت کشور، در سال پیش روی نیز با حمایت بی دریغ مردم عزیز کشورمان، تولیدکنندگان، صادرکنندگان، معدنکاران، اصناف و همه عوامل موثر در این حوزه، بیش از این موجبات خشنودی آحاد مردم و مقام معظم رهبری و دولت تدبیر و امید را فرآهم آوریم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر