08 فروردين 1399 - 13:38

پاندمی‌، زمانی برای تحریم‌های اقتصادی آمریکا نیست

نویسندگان مقاله‌ای با عنوان «پاندمی‌، زمانی برای تحریم‌های اقتصادی آمریکا نیست» ادامه تحریم های آمریکا علیه ایران را محکوم کردند.
کد خبر : ۱۱۲۸۳۹
تحریم

به گزارش ایبِنا، جفری ساکس استاد توسعه پایدار و استاد سیاست بهداشت و مدیریت در دانشگاه کلمبیا و همچنین شبکه راه حل‌های توسعه پایدار سازمان ملل و فرانچسکو رودریگز اقتصاددان و مدیر بنیاد نفت برای ونزوئلا روز گذشته در مقاله ای با عنوان «پاندمی(شیوع جهانی ویروس کرونا) زمانی برای تحریم های اقتصادی آمریکا نیست» ادامه تحریم های آمریکا علیه ایران را محکوم کردند.


در این مقاله آمده است دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده در چند سال گذشته به طور یک جانبه تحریم‌های شدیدی را بر چندین کشوری به اجرا گذاشت که قصد دارد دولت‌های آنها را مجازات کند. اکنون که کل دنیا با پاندمی‌کوید ۱۹ مواجه شده است تحریم‌های ایالات متحده تهدیدی مستقیم برای زندگی مردم این کشورها و دیگر افراد به شمار می‌رود. این تحریم‌ها باید بلافاصله برداشته شوند.


نویسندگان می افزایند تحریم‌های آمریکا با جلوگیری از دسترسی به ارز خارجی و همچنین محدود کردن توانایی واردات کالاهای پزشکی اساسی زیر ساختارهای بهداشت ایران را تضعیف کرده است. آنگونه که میشل باشله، رئیس واحد حقوق بشر سازمان ملل در آگوست گذشته هشدار داد «تحریم‌ها گستردگی بسیار زیادی دارند و نمی‌توان اقدامات کافی را برای کاهش تاثیر آنها بر آسیب‌پذیرترین بخش‌ها و اقشار جامعه به عمل آورد. به ویژه، تحریم‌ها تاثیرات منفی بسیار عمیقی بر حق دسترسی به بهداشت و غذا داشته است.»


همچنین در ادامه این مقاله آمده است، دولت ترامپ به جای به تعلیق در آوردن تحریم‌های اقتصادی در دوران پاندمی، عملاً آنها را تشدید کرده و با محدود ساختن دسترسی کشورهای آسیب دیده به منابع ارزی، اثرات منفی سقوط جهانی بهای نفت را چند برابر ساخته است.
درست همین هفته گذشته وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، نه شرکت از جمله بازوی سرمایه‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی را به خاطر همکاری با بخش پتروشیمی‌کشور در فهرست سیاه قرار داد.


نویسندگان معتقدند، مقامات آمریکا ادعا می‌کنند که در تحریم‌ها استثنائاتی برای معاملات مرتبط با کالاهای بشردوستانه در نظر گرفته شده است. کسانی که با ایران کار می‌کنند به خوبی می‌دانند که این یک دروغ است. علاوه بر این، تحریم‌های اقتصادی نه تنها توانایی کشورهای هدف قرار گرفته را برای پرداخت هزینه واردات ضروری کاهش می‌دهد بلکه ریسک مقرراتی و شهرت را برای هرنوع تجارت با آن دولت‌ها به همراه دارد.


لازم به ذکر است در ادامه این مقاله آمده است که اگر دولت‌ها نتوانند خسارات وارده به کارگرانی که در خانه می‌مانند را جبران کنند پیروی از اقدامات قرنطینه‌سازی و فاصله‌گذاری اجتماعی که متخصصان برای ریشه‌کن سازی کوید ۱۹ توصیه کرده‌اند تقریباً غیر ممکن خواهد بود. کشورهایی که منابع  مالی عمومی ‌آنها به خاطر تحریم‌ها آسیب دیده‌اند توانایی تامین منابع  چنین یارانه‌هایی را ندارند.


ایالات متحده باید بلافاصله تمامی‌تحریم‌ها علیه کشورهایی که درگیر مقابله با این بیماری هستند را به حالت تعلیق درآورد. همچنین ایالات متحده باید از سنگ‌اندازی در مسیر تلاش‌های کشورها برای دسترسی به منابع مالی چند جانبه با هدف پرداختن به این وضعیت اضطراری دست بردارد.


در پایان نگارندگان تاکید می کنند، تحریم‌های اقتصادی آمریکا، میلیون‌ها انسان را دچار درد و رنج کرده است و به زودی جان ده‌ها هزار نفر و شاید بیشتر را خواهد گرفت. تشدید مشقت‌های افراد غیر نظامی ‌با هدف وادارسازی آنها به تغییر رفتار دولت‌هایشان از نظر اخلاقی اشتباه و از جنبه قوانین بین‌الملل ممنوع است. استفاده از این راهبرد در زمان بحران سلامتی که جهان در دوران مدرن با آن روبرو شده است تنها بی‌احترامی ‌نابخردانه به زندگی انسان‌ها و کوچک شمردن هنجارهای رفتارهای مدنی را نشان می‌دهد.

برچسب ها: تحریم پاندمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر