08 فروردين 1399 - 18:14

تنگی نفس دلار؛اسکناس سبز در مسیر بیشترین افت هفتگی در یک‌دهه اخیر

بدنبال تلاش دولت‌ها و بانک‌های مرکزی و فعال کردن محرک‌هایی به ارزش تریلیون‌ها دلار و با هدف تعدیل بازار متشنج متاثر از اپیدمی جهانی کرونا، دلار در مسیر بزرگ‌ترین افت هفتگی در یک دهه اخیر قرار گرفت.
کد خبر : ۱۱۲۸۴۱
دلار

به گزارش ایبِنا از رویترز، در ماه مارس و در بحبوحه افزایش تقاضای سرمایه گذاران برای دلار در تلاش برای به چنگ آوردن ارزی که بیشترین قابلیت نقدینگی را داشته و سرمایه‌ای امن محسوب می‌شود، اسکناس سبز آمریکا در ارتفاعات پیش می‌تاخت.


اما تعهدات بزرگ دولت آمریکا شامل بسته محرک دو تریلیون دلاری و تلاش‌های هماهنگ بانک‌های مرکزی سرتاسر جهان به منظور افزایش تامین دلار، منجر به رشد ارزش سایر ارزهای اصلی شد.


افزایش بی‌سابقه شمار متقاضیان استفاده از مزایای بیکاری در آمریکا که روز گذشته از سوی اداره کار این کشور منتشر شد، تاثیرات مخرب کووید-۱۹ را بر اقتصاد کشور پررنگ و دلار را بیش از پیش تضعیف کرد.


اگرچه دلار امروز افت ارزش خود را روی یک رقم تثبیت کرد و در برابر سایر ارزهای اصلی جهان تنها ۰.۲درصد افت داشت اما همچنان در مسیر سقوط ۳درصدی در هفته جاری قرار دارد؛ این افت ارزش بیشترین نشست هفتگی دلار از ماه مه سال ۲۰۰۹ محسوب می‌شود.


تحلیلگران MUFG در یادداشتی نوشتند: تغییر مسیر قابل توجه روز گذشته دلار نشانه‌ای روشن از این بود که اقدامات و تلاش‌های فدرال رزرو در سرازیر کردن دلار به بازار به منظور مواجهه با مشکلات نقدینگی دلار سرانجام به بار نشسته است. اگرچه معتقدیم مسیر نهایی دلار پس از این بحران نزولی است اما نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم که این اتفاق از همین حالا آغاز شده زیرا چنین تصوری شتابزده است. باید صبر کنیم و ببینیم آیا پیش از روند تضعیف، دلار پایدار می‌شود یا خیر.


همزمان با اینکه شرکت‌ها و سرمایه گذاران ژاپنی پیش از پایان سال مالی‌شان در هفته آینده، سرمایه برگشتی خود را به ین تبدیل کردند، ارزش دلار برابر یِن ژاپن ۰.۷ درصد کاهش داشت و هر دلار با ۱۰۸.۸۵۵ ین معامله شد.


دلار برابر یورو ۰.۲درصد ریزش داشت و قیمت هر یورو به ۱.۱۰۰۸۰ دلار رسید و این در حالی است که ارزش ارز منطقه یورو برابر دلار در هفته جاری همچنان روند صعودی خواهد داشت و رشد ۳درصدی برای آن پش بینی می‌شود.


گفتنی است ارزش دلار برابر پوند استرلینگ و دلار استرالیا نوسان چندانی نداشت.


تحلیلگران BDSwiss نیز در یادداشتی یادآوری کردند: حالا که افزایش تقاضا برای دلار در بازارهای خارجی توسط سوآپ‌های ارزی ارتقا یافته و جدید فدرال رزرو برآورده شده است، نیازهای اولیه اقتصادی و پزشکی جایگزین می‌شوند.

برچسب ها: دلار افت کرونا
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها