08 فروردين 1399 - 18:15

دلهره کرونا به جنوب آسیا رسید؛ هند نرخ بهره را کاهش داد

بانک مرکزی هند در اقدامی اضطراری و با هدف مقابله با رکود اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، امروز (جمعه) نرخ بهره را کاهش داد.
کد خبر : ۱۱۲۸۴۳
هند

به گزارش ایبِنا از رویترز، «ناراندرا مودی» نخست وزیر هند از ۱.۳ میلیارد نفر مردم کشورش خواست تا در گسترده‌ترین و بزرگ ترین قرنطینه در سرتاسر جهان، برای سه هفته از خانه‌های خود خارج نشوند؛ اقدامی که سومین اقتصاد بزرگ آسیا را به تعطیلی کشانده و میلیون‌ها فرد آسیب‌پذیر از حیث اقتصادی را از کار بیکار کرده است.


بانک مرکزی هند (رزرو بانک) پس از نشست کمیته پولی-مالی که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، نرخ پایه رپو را به اندازه ۷۵ نقطه واحد کاهش داد و آن را به ۴.۴۰درصد رساند.


«شاکیتیکانتا داس» رییس بانک مرکزی هندوستان در این خصوص گفت: مشخصا تلاش جهادی باید افزایش یابد و برای مقابله با این ویروس این اقدام از طریق اتخاذ تدابیر مرسوم و غیرمرسوم و با حالتی آماده باش و پیوسته، در حال انجام است.


کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی هند پس از آن انجام شد که دولت فدرال از بسته محرک ۲۲.۶ میلیارد دلاری خود برای تعدیل فشار به اقشار فقیر از طریق انتقال مستقیم پول و همچنین تدابیر امنیت غذایی، رونمایی کرد.


اقتصاد هند حتی پیش از آغاز پاندمی، در تقلا بود و رشد اقتصادی این کشور به احتمال زیاد در سه ماهه نخست به پایین ترین سطح خود در هشت سال اخیر می رسد و این احتمال وجود دارد که در ۶ ماه آتی نیز بر شدن آن افزوده شود.


مودی که برای به جلو راندن رشد اقتصادی هند به شدت تحت فشار قرار دارد، از کاهش نرخ بهره استقبال کرد.


براساس اعلام وزارت بهداشت هندوستان، این کشور ۷۲۴ مورد مبتلا به کووید-۱۹ و ۱۷ قربانی گزارش کرده است اما این هراس وجود دارد که این آمار به راحتی از تعداد مبتلایان و تلفات در کشورهای همچون آمریکا، چین و ایتالیا که به شدت از این موضوع خسارت دیده اند، سبقت بگیرد.


سایر کشورهای جنوب آسیا که یک پنجم جمعیت جهان را در خود جای داده اند نیز نشانه هایی از نگرانی، اضطراب و هراس از سقوط در بحران اقتصادی ناشی از اپیدمی جهانی کرونا را از خود بروز داده اند.


پاکستان که شمار مبتلایان آن به یک هزار و ۲۰۰ نفر رسیده است، به تازگی از صندوق بین المللی پول درخواست وام جدیدی به مبلغ ۱.۴ میلیارد دلار کرده است.


این کشور سه شنبه هفته گذشته نرخ پایه بهره خود را برای دومین بار ظرف یک هفته کاهش داد و آن را به ۱۱درصد رساند و از اقدامات جدید در حمایت از اقتصاد و قشر فقیرتر رونمایی کرد.


بنگلادش دومین تولیدکننده پوشاک جهان نیز اعلام کرده که ممکن است به کمک بانک جهانی و صندوق بین المللی نیاز داشته باشد. اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک این کشور اعلام کرد که مشتریان خارجی سفارشات خود را به ارزش بیش از ۲ میلیارد دلار لغو و یا تعلیق کرده اند.


«مصطفی کمال» وزیر دارایی این کشور با اشاره به تحلیل بانک توسعه آسیا گفت: متاسفانه بنگلادش به دلیل بحران ویروس کرونا در خطر از دست دادن ۱.۱ درصد از رشد ناخالص داخلی خود قرار دارد.

برچسب ها: هند نرخ بهره کرونا
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر