10 فروردين 1399 - 10:13

استمرار توسعه بانکداری اسلامی در مالزی در سال ۲۰۱۹

مالزی با استمرار روند توسعه‌ای خود در سال ۲۰۱۹، همچنان به عنوان قطب جهانی در صنعت بانکداری اسلامی باقی خواهد ماند.
کد خبر : ۱۱۲۸۷۰
مالزی

به گزارش  ایبِنا از پژوهشکده پولی و بانکی، بخش بانکداری اسلامی مالزی به روند صعودی خود در سال ۲۰۱۹ ادامه داده است به طوری که ۶۳.۳۸ میلیارد رینگیت به کل دارایی‌های دوره زمانی ژانویه تا دسامبر در بخش تأمین مالی مسکن افزوده شده است.


با توجه به داده‌های بدست ‌آمده از بانک نگارای مالزی، کل دارایی‌های بانکداری اسلامی در دسامبر سال ۲۰۱۹ در مبلغ ۸۳۵.۱۹ میلیارد رینگیت متوقف شده که ۸.۲ درصد بیش از ۷۷۱.۸۱ میلیارد رینگیت ثبت شده برای همان ماه در سال ۲۰۱۸ است. این در حالی است که با بررسی ماه دسامبر ۲۰۰۷، کل سهام و بدهی‌های بانکداری اسلامی در این کشور بالغ بر ۹۳ .۱۵۲ میلیارد رینگیت بوده است.


کل تأمین مالی در بخش مسکن در پایان سال ۲۰۱۹ به ۶۱۸.۲ میلیارد رینگیت- یعنی ۸درصد بیشتر از ۵۷۲.۶۲ میلیارد رینگیت در سال گذشته - ارتقا یافت. تأمین مالی جهت خرید املاک مسکونی با گردش ۱۸۴.۴۱ میلیارد رینگیت در ماه دسامبر – ۱۵ درصد بیش از ۱۶۰.۳۵ میلیارد رینگیت ثبت شده در دسامبر ۲۰۱۸ - بزرگترین کمک کننده به فرآیند تأمین مالی بانکداری اسلامی در سال گذشته بوده است. این رقم در مقایسه با ماه دسامبر سال ۲۰۰۷  با مجموع ۱۷.۸۶ میلیارد رینگیت، یک افزایش چشمگیر به شمار می‌آید.


تأمین مالی از طریق کارت اعتباری نیز طی این سال‌ها شاهد جهش بزرگی بوده است. کل تأمین مالی بوسیله کارت‌های اعتباری در دسامبر گذشته در مقایسه با ۳.۶۸ میلیارد رینگیت در سال گذشته و ۵۸۹.۶ میلیارد رینگیت در دسامبر ۲۰۰۷، بالغ بر ۴.۰۹ میلیارد رینگیت بوده است.


تأمین مالی خرد جهت رفع نیازهای شخصی افراد نیز در دسامبر سال گذشته در مقایسه با ۵۸.۹۲ میلیارد رینگیت در سال گذشته و ۷.۱۱ میلیارد رینگیت در دسامبر ۲۰۰۷، به سقف ۶۰.۵ میلیارد رینگیت رسید. همچنین، تأمین مالی در بخش صنعت املاک و مستغلات در ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ از رقم ۲۷.۷۱ میلیارد رینگیت در دسامبر سال گذشته به ۳۰.۲۵ میلیارد رینگیت افزایش یافت. این رقم در دسامبر ۲۰۰۷ در مرز ۱.۱۸ میلیارد رینگیت متوقف شد.


کل تأمین مالی برای بخش ساخت و ساز از ۳۵.۸۸ میلیارد رینگیت در دسامبر سال ۲۰۱۸ به ۳۴.۷۵ میلیارد رینگیت در دسامبر ۲۰۱۹ تنزل یافت. این در حالی است که در همین بخش مبلغ تأمین شده در دسامبر ۲۰۰۷ معادل ۴.۵۵ میلیارد رینگیت بوده است. گزارش سال گذشته شاخص توسعه مالی اسلامی نشان داده که رشد جهانی صنعت ساخت و ساز، از ۷درصد سال ۲۰۱۷ به ۳درصد در سال ۲۰۱۸ تنزل یافته است و از زمان اولین انتشار این گزارش در سال ۲۰۱۲ این دومین بار است که بعد از سال ۲۰۱۴ کندترین عملیات توسعه رخ می‌دهد.


این کندی در سال ۲۰۱۸ نشان‌دهنده روند نزولی در سه بازار پیشرو در این صنعت، یعنی ایران، عربستان سعودی و مالزی بوده است. این سه کشور ۶۵ درصد دارایی‌های جهانی صنعت مالی اسلامی در سال ۲۰۱۸ را به خود اختصاص داده‌اند. با این حال علیرغم رکود، کل دارایی‌های این صنعت از ۲.۴۶ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۷ به ۲.۵۲ تریلیون دلار (۱۰.۳۳ تریلیون رینگیت) در همان سال افزایش یافته است. دارایی‌های مالزی در سال ۲۰۱۸ با ۵درصد رشد به ۵۲۱ میلیارد دلار رسیده است.


چشم‌انداز آژانس کاریابی رندستاد مالزی از بازار کار سال ۲۰۲۰ حاکی از آن است که پیش‌بینی می‌شود بانکداری اسلامی به همراه بخش‌های فناوری نقش بزرگی در رشد و توسعه اقتصاد محلی ایفا کند. در این گزارش آمده است که مالزی مرکز رشد صنعت بانکداری اسلامی بوده و یک قطب جهانی باقی خواهد ماند.


علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت گزارش کامل این خبر به این نشانی مراجعه کنند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر