10 فروردين 1399 - 11:06

نبرد با کرونا در شعب بانک‌ها

با وجودی که دولت تصمیم گرفته تا تمامی ادارات و سازمان‌ها را برای مقابله با ویروس کرونا تا روز ۱۵ فروردین تعطیل کند، اما بانک‌ها جزو مشاغل حساس محسوب شده و از این موضوع مستثنی شدند.
کد خبر : ۱۱۲۸۷۲
لوگوی جدید بانک ها

به گزارش خبرنگار ایبِنا، از روز سی‌ام بهمن‌ماه و همزمان با شناسایی اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در شهر قم، توصیه‌های بسیار مهمی به مردم در خصوص رعایت نکات بهداشتی و به حداقل رساندن تردد در معابر عمومی شد.


در مرحله بعد دولت تصمیم گرفت تا مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل کرده و از دورکاری، کاهش ساعت کار و حضور شیفتی برای کارکنان ادارات و سازمان‌ها استفاده کند. با این حال با توجه به کاهش نیافتن شیوع ویروس کرونا در کشور و ضرورت از بین رفتن زنجیره انتقال این ویروس، ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا تصمیمات سخت‌تری گرفت و تمامی ادارات و سازمان‌ها را از روز هفتم تا روز ۱۵ فروردین ماه تعطیل کرد.


با این حال مشاغلی مانند پزشکی و پرستاری، نیروهای نظامی و انتظامی، آتش نشانی و خدمات ایمنی، برخی کسب‌وکارهای تولید و فروش مواد غذایی و لوازم ضروری مردم، تولید کنندگان مواد دارویی و ضدعفونی کننده و همچنین بانک‌ها از این تصمیمات مستثنی شدند.


بدون تردید بانک‌ها قلب تپنده تمامی فعالیت‌های اقتصادی هستند و این موضوع تنها مختص به ایران نیست و به عنوان مثال بانک‌ها در کشورهای اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و روسیه هم تعطیل نیستند.


بدون فعالیت بانک‌ها تقریبا هیچ معامله‌ای امکان انجام ندارد ولی کارمندان بانک‌ها از جمله افرادی هستند که به شدت در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند و بنا بر اعلام رییس کل بانک مرکزی، حدود ۳۰ نفر از کارمندان بانک‌ها طی ۴۰ روز گذشته جان خود را به دلیل ابتلا به کرونا از دست داده‌اند. این رقم اگر بیشتر از کادر درمانی فوت شده به دلیل این ویروس نباشد، کمتر نیست.


براساس تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا، مقرر شده که تنها یک سوم از کارمندان بانک‌ها بر سر کار حاضر شوند. بانک مرکزی از ماه گذشته برای ترغیب مشتریان به استفاده از خدمات غیرحضوری و استفاده از بانکداری الکترونیک و همچنین به حداقل رساندن استفاده از اسکناس، سقف کارت به کارت و انتقال وجه را افزایش داد. به تمامی شهروندان توصیه شد تا به جای اسکناس از کارت‌های بانکی در خریدها استفاده کنند و حتی استفاده از پرداخت کارتی در پمپ‌ بنزین‌ها الزامی شد.


با این حال برخی از عملیات‌های بانکی همچنان نیاز به حضور فرد در شعبه دارند که از جمله آنها می‌توان به تراکنش‌های با رقم بالا، صدور ضمانت‌نامه بانکی، وصول چک و ... اشاره کرد.


از سوی دیگر برای پشتیبانی از تراکنش‌های اینترنتی یا دستگاه‌های خودپرداز و پوز نیز حضور برخی کارشناسان در ستاد بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت ضروری است.


برخی از کسب‌وکارهایی که قصد دارند از تسهیلات جدید دولت و بانک مرکزی در خصوص حمایت از کسب‌وکار خود از جمله امهال مطالبات یا دریافت تسهیلات جدید نیز استفاده کنند، بعضا باید در شعبات حضور پیدا کنند. با این حال تعداد این عملیات‌ها و همچنین افراد مشمول بسیار کم است و با رعایت توصیه‌های بهداشتی می‌توان به آنها خدمات ارائه داد.

برچسب ها: نظام بانکی کرونا
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر