10 فروردين 1399 - 12:06
سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد؛

آمریکا بدنبال مانع تراشی در پرداخت وام ۵ میلیارد دلاری به ایران

سخنگوی وزات امور خارجه درباره درخواست وام ۵ میلیارد دلاری ایران از صندوق بین‌المللی پول گفت: آمریکا قصد مانع تراشی برای دریافت وام ایران از صندوق بین المللی پول را دارد.
کد خبر : ۱۱۲۸۷۴
سیدعباس موسوی

به گزارش ایبِنا از صدا و سیما، سید عباس موسوی درباره درخواست ۵میلیارد دلاری ایران از صندوق بین‌المللی پول برای مقابله با ویروس کرونا نیز گفت: با توجه به عضویت ایران در بانک جهانی و صندوق بین المللی طبیعی است بر مبنای پرداخت حق عضویت از تسهیلات این صندوق استفاده کنیم.


وی با بیان اینکه هم اکنون این صندوق تسهیلاتی برای کشورهایی که دچار کرونا شده اند در نظر گرفته است، افزود: ما نیز اعلام آمادگی کردیم تا از وام ویژه این صندوق استفاده کنیم.


موسوی گفت: وزارت اقتصاد و بانک مرکزی مسئول این کار هستند و پیگیری‌های خوبی تا این لحظه داشته اند. وزیر امور خارجه نیز در این راستا در صفحه شخصی خود در فضای مجازی (توئیتی) را با توجه به اینکه برخی از کشورها مانند آمریکا امکان مانع تراشی در این راستا را پیگیری می‌کردند خطاب به آنها هشدار داد که حق ملت ایران در این زمینه ضایع نشود، پیگیری‌ها ادامه دارد و مبلغ مورد نظر به آنها اعلام شده و نمی‌دانم که به چه نتیجه‌ای تا این لحظه رسیده باشد.


سخنگوی وزات خارجه درباره کمک اتحادیه اروپا به ایران برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، اظهار داشت: این کمک‌ها مستقیم نیست بلکه از منابع کمک‌های بشردوستانه اتحادیه است.


وی افزود: این کمک‌های انسان‌دوستانه در قالب بودجه‌ای است که اتحادیه اروپا برای بلایای طبیعی در اختیار کشورهایی که دچار حادثه‌ای می‌شوند، به منظور کمک به این کشورها و یا خرید تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با آن حوادث قرار می دهد.


موسوی درباره وضعیت مرزهای کشورمان نیز گفت: تقریباً در شرایط فعلی همه کشورهای منطقه و دنیا مرزهای خود را محدود کردند و مراودات و عبور و مرورها محدود است و به جز موارد خاص، مسافر در مرزهای زمینی و هوایی پذیرش نمی‌کنند.


وی با اشاره به موضوع تجارت نیز ادامه داد: بر مبنای قوانینی که سازمان بهداشت جهانی برای تردد کامیون‌ها اعمال و تعیین کرده است این عبور و مرورها وجود دارد و عمدتاً برای ورود و خروج کالاهای مورد نیاز مردم است.


موسوی تصریح کرد: مرزهای ایران نیز با کشورهای همسایه با شرایط خاصی در حال حاضر باز است و مشکلی نیز تا الان گزارش نشده است. برای برخی کامیون‌ها به هنگام تردد به کشورهای اروپایی مشکلاتی ایجاد شده بود که این مشکلات، بروکراسی بوده که حتی این روزها محدودیت‌هایی بین خودشان هم اعمال کردند.


سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: از زمان شیوع ویروس کرونا در وزارتخانه ستادی فعال شده که ۲۴ ساعته آماده رسیدگی به مشکلات افرادی است که اگر در مرزها دچار مشکل شوند به آن‌ها کمک کنند.


وی در همین راستا ادامه داد: همچنین سفارتخانه هایمان درخارج از کشور نیز ۲۴ ساعته براساس شماره تماس‌هایی که در سایت وزارت امور خارجه نیز اعلام شده است اگر مشکل غیر معمولی برای  آنها اتفاق بیفتد نسبت به رفع آن اقدام می‌کنند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر