12 فروردين 1399 - 11:57

نقشه راه بانکداری اسلامی در اندونزی

نقشه راه پنج‌ساله اندونزی برای بخش بانکداری اسلامی به لزوم تقویت مقررات حاکمیت شرکتی، تقویت و ترویج محصولات منطبق بر شریعت، تشویق تحقیق و توسعه و همچنین بهبود منابع انسانی در این بخش می‌پردازد.
کد خبر : ۱۱۲۹۰۳
اندونزی

به گزارش ایبِنا به نقل از پورتال بانکداری اسلامی و به نقل از موسسه اعتبارسنجی فیچ ریتینگز، نقشه راه پنج‌ساله جدید اندونزی برای بخش بانکداری اسلامی این کشور انگیزه لازم برای توسعه آن را ایجاد خواهد کرد اگرچه به احتمال زیاد بیشترین منفعت در میان مدت و نه در کوتاه مدت محقق خواهد شد.


 این نقشه راه گسترده به لزوم تقویت مقررات حاکمیت شرکتی، تقویت و ترویج محصولات منطبق بر شریعت، تشویق تحقیق و توسعه و همچنین بهبود منابع انسانی در این بخش می‌پردازد. با این حال، این روند پیشرفت به احتمال زیاد زمان‌بر بوده و روند صعودی کوتاه مدت را محدود می‌کند. این نقشه راه ۲۰ درصد سهم بازار را برای صنعت مالی اسلامی - از جمله بخش‌های بانکداری، بیمه و بازار سرمایه را تا پایان سال ۲۰۲۴ (۸.۶ درصد :۲۰۱۸) هدف‌گذاری کرده است. البته اهداف خاص مورد نظر برای بخش بانکداری اسلامی همچنان فاش نشده‌اند.


دو بانک توسعه منطقه‌ای یعنی بانک نگارا و بانک ریو کپری مالزی به تازگی اعلام کرده‌اند که طی یک سال آینده به بانک‌های اسلامی تبدیل می‌شوند. مطابق یک قانون منطقه‌ای تازه تصویب شده در استان آچه – منطقه‌ای مسلمان‌نشین که تحت قوانین شریعت فعالیت می‌کند – این استان نیازمند همکاری شعب بانک‌های متعارف برای تبدیل شدن به شعب اسلامی تا سال ۲۰۲۱ است. این دو تحول باید در حدود یک درصد به سهم بازار تأمین مالی بانک‌های اسلامی اضافه کند. علاوه بر این، واحدهای کسب و کار اسلامی متعلق به بانک‌های متعارف اندونزی موظفند تا سال ۲۰۲۳ به بانک‌های اسلامی مستقل تبدیل شوند که در این راستا ضروری است حمایت بیشتری از چشم اندازهای رشد بانک‌های اسلامی در میان مدت صورت پذیرد.


نکته قابل توجه این است که عملکرد بانک‌های اندونزی به خاطر شیوع بیماری COVID-۱۹ با مشکل مواجه خواهد شد. این تاثیر احتمالا برای بانک‌هایی بیشتر باشد که اتکای بیشتری بر بخش گردشگری دارند. بانک‌های اسلامی احتمالا تحت تأثیر درجه‌ای مشابه با همتایان متعارف خود قرار می‌گیرند. با این حال، فشار رتبه‌بندی نزولی روی اکثر بانک‌های دارای رتبه فیچ ریتینگز بعید است مگر اینکه شیوع آن به طرز چشمگیری بحرانی‌تر شود؛ زیرا بسیاری از رتبه‌های بانک‌ها بر مبنای حمایت از بانک‌های مادر دارای رتبه بالاتر بوده و رتبه‌بندی ماندگاری آنها معمولا تلفیقی از سود رضایت‌بخش و ذخایر سرمایه است.


فیچ انتظار دارد پذیرش استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی (IFRS) بیش از بانک‌های متعارف بر بانک‌های اسلامی اندونزی تأثیرگذار باشد؛ چرا که نسبتا پوشش معکوس پایین‌تر و سرمایه‌گذاری ضعیف‌تری دارند. همچنین انتظار می‌رود رشد بخش مالی بانک‌های اسلامی در سال ۲۰۲۰ به دلیل تبدیل دو بانک منطقه‌ای و شعب آنها در آچه به بانک‌های اسلامی، دو رقمی باقی بماند. با این حال، باور ما بر این است که شکاف در کیفیت دارایی و سودآوری بین بانک‌های متعارف و بانک‌های اسلامی علیرغم پیشرفت قابل توجه در بانک‌های اسلامی در چند سال گذشته، پا برجا خواهد بود.


علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت گزارش کامل این خبر به این نشانی مراجعه نمایند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر