12 فروردين 1399 - 15:46

آلمان از انجام موفق نخستین تراکنش اینستکس خبر داد

کشورهای اروپایی در تلاش برای زنده نگه داشتن توافق هسته ای ایران با قدرت های جهان امروز (سه شنبه) از انجام موفق نخستین تراکنش مالی برای تسهیل صادرات اقلام دارویی به ایران خبر دادند.
کد خبر : ۱۱۲۹۰۸
اینستکس

به گزارش ایبِنا به نقل از نیویورک تایمز، بریتانیا، فرانسه و آلمان این سیستم را که به اینستکس یا سامانه حمایت از مبادلات تجاری موسوم است، در بهمن ماه ۱۳۹۷ برای تسهیل تجارت غیردلاری با ایران راه اندازی کردند؛ ساز و کاری که با هدف محافظت از شرکت هایی که با ایران معامله می کنند در برابر تحریم های آمریکا که ژانویه ۲۰۱۹ علیه تهران اعمال شد، ایجاد شده است.


این اقدام چند ماه پس از آن صورت گرفت که «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا به طور یکطرفه از توافقی که در سال ۲۰۱۵ مابین تهران و قدرت های جهان خارج شد و مجددا علیه تهران تحریم ها را اعمال کرد.


از آن پس، مقامات برای راه اندازی این سیستم تقلای زیادی کردند؛ با این حال، وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرد که سه کشور اروپایی مذکور «تایید کردند که نخستین تراکنش اینستکس سرانجام به طور موفقیت آمیز و به منظور تسهیل صادرات اقلام دارویی از اروپا به ایران انجام شده است.»


وزارت امور خارجه آلمان در بیانیه ای بدون اشاره به جزئیات کالاها و افراد دخیل، اعلام کرد که «این کالاها هم اکنون در ایران هستند.»


ایران به شدت از پاندمی ویروس کرونا ضربه خورده است اما تامین اقلام دارویی برای این کشور حتی پیش از شیوع کرونا نیز یک نگرانی محسوب می شد.


در ادامه بیانیه وزارت خارجه آلمان آمده است: حالا که نخستین تراکنش انجام شده است، اینستکس و همتای ایرانی آن بر سر تراکنش های بیشتر و بهبود عملکرد این مکانیسم کار خواهند کرد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
اینفوگرافیک
بیشتر
پربیننده ها