13 فروردين 1399 - 16:48
با شیوع کرونا و جنگ نفتی ریاض - مسکو ؛

غول‌های نفتی جهان ۲۰ درصد هزینه‌های خود را کاهش دادند

بدنبال ریزش شدید قیمت نفت تحت تاثیر کاهش تقاضا ناشی از شیوع ویروس کرونا و همچنین جنگ نفتی درگرفته مابین عربستان و روسیه، غول‌های تولیدکننده نفت و گاز جهان کاهش تولیدات خود را آغاز کردند.
کد خبر : ۱۱۲۹۲۳
نفت

به گزارش ایبِنا به نقل از رویترز، پیش از این کاهش تولیدات اعلام شده از سوی هشت شرکت نفتی بزرگ از جمله آرامکو عربستان و شرکت بریتانیایی-هلندی شِل، در مجموع منجر به کاهش ۲۸ میلیارد دلاری معادل ۲۰ درصد از هزینه‌های آنها نسبت به برنامه اولیه‌شان (۱۴۲ میلیارد دلار) شده است.


شرکت نفت و گاز بریتانیایی بی‌پی برنامه هزینه‌ای خود را برای سال ۲۰۲۰ به اندازه ۲۵ درصد کاهش داد و علاوه این اعلام کرده است که تولیدات خود را از طریق صنعت شیل آمریکا کاهش خواهد داد.


اکسون موبیل نیز بدون اشاره به رقمی دقیق، از کاهش هزینه‌های سرمایه‌ای خود خبر داد.


شرکت برزیلی «پتروبراس» نیز اعلام کرده است که در راستای کاهش هزینه‌های خود در مواجهه با پاندمی کرونا، اقداماتی را اتخاذ کرده است که از جمله آنها می‌توان به کاهش تولیدات کوتاه مدت، تعویق پرداخت سود سهام و اصلاح برنامه سرمایه‌گذاری برای سال ۲۰۲۰ اشاره کرد.


قیمت نفت از ابتدای ژانویه سال جاری با افت ۶۵ درصدی به بشکه ای ۲۵ دلار رسیده است.


سرمایه گذاران می‌گویند در صورتی که بحران کنونی ادامه‌دار شود، کاهش هزینه‌های اعلام شده توسط غول‌های نفتی برای پرداخت سود سهام کافی نبوده و آنها مجبور خواهند شد بار بدهی‌های خود را بیش از پیش سنگین کنند.


مجموع بدهی شرکت‌های شورون، توتال، بی‌پی، اکسون موبیل و رویال داچ شل در پایان سال ۲۰۱۹ روی ۲۳۱ میلیارد دلار ثابت شد؛ رقمی که در مقایسه با رکورد سال ۲۰۱۶ آنها (۲۳۵ میلیارد دلار) اختلاف زیادی ندارد. در آن سال نیز قیمت نفت به زیر بشکه‌ای ۳۰ دلار رسیده بود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر