15 فروردين 1399 - 13:49
کسی به توافق مسکو-ریاض خوشبین نیست؛

قیمت نفت دوباره ریخت/ طلا بالا رفت

به دنبال افزایش تردیدها در خصوص توافق ریاض و مسکو بر سر قیمت نفت که «دونالد ترامپ» گفته میانجی آن شده، بهای طلای سیاه امروز کمی از آورده چشمگیر اخیر خود را از دست داد و بر بازارها تاثیر گذاشت.
کد خبر : ۱۱۲۹۴۳
نفت

به گزارش ایبِنا از رویترز، همزمان با اینکه پاندمی ویروس کرونا خطر طولانی شدن رکود جهان را افزایش داده است، سرمایه گذاران به سمت پناهگاه دلار و اوراق دولتی هجوم برده‌ و در نتیجه اوراق قرضه خزانه داری آمریکا را ظرف سه هفته به پایین‌ترین سطح خود کشاندند.


انتظار می رود بورس اروپا نیز ریزش کند زیرا معاملات آتی یورواستاکس ۰.۲۶درصد کاهش داشته و داکس آلمان و اف‌تی‌اس‌ای نیز هر دو با کاهش حدود ۰.۳درصدی مواجه شدند. نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت با از دست دادن ۱.۱۸دلار یا ۴.۷ درصد از افزایش اخیر خود، هر بشکه ۲۴.۱۴ دلار داد و ستد شد و این در حالی بود که روز گذشته با رشد ۲۴.۷ درصدی در هفته های اخیر رکوردی را از خود بر جای گذاشته بود.


معاملات آتی نفت خام برنت نیز با کاهش ۱.۳۷ دلاری یا ۴.۶درصدی، با قیمت ۲۸.۵۵ دلار به ازای هر بشکه انجام شد. ترامپ روز گذشته گفت که وی با «محمدبن سلمان» پادشاه سعودی صحبت کرده و انتظار دارد که ریاض و مسکو که هر دو به منظور توافق تمایل نشان داده اند، تولیدات نفت خود را به اندازه ۱۰ تا ۱۵ میلیون بشکه کاهش دهند. رسانه دولتی عربستان گزارش داده که سعودی ها بزودی خواستار برگزاری نشست اضطراری کشورهای عضو سازمان صادرکنندگان نفت (اوپک) خواهند شد.


آنچه ترامپ در مورد کاهش تولیدات دو کشور گفته است، با فرض واحد معیار یعنی «بشکه در روز» حاکی از کاهش بی سابقه حجم تولیدات معادل ۱۰ تا ۱۵ درصد از عرضه جهانی است.


با این حال، ترامپ جزئیات بیشتری را ارئه نکرد و «نوریهیرو فوجیتو» استراتژیست ارشد سرمایه گذاری در گروه مالی میتسوبیشی یواف‌جی ژاپن گفت: او (ترامپ) تاجر است و به اندازه ای باهوش است که این چیزها را درک کند. کاهش ۱۰ تا ۱۵ میلیون بشکه در روز به زبان ساده غیرممکن است. ریاض و مسکو چطور می توانند بر سر چنین کاهش هنگفتی به توافق برسند آن هم در شرایطی که تنها یک ماه پیش بر سر کاهش ۱.۵ میلیون بشکه در روز به جان یکدیگر افتاده بودند؟


در اوایل مارس، مذاکرات مابین دو کشور در مورد کاهش تولیدات با شکست مواجه شد و در نتیجه آن، جنگ بر سر قیمت نفت مابین این دو کشور در گرفت و متعاقب آن قیمت های نفت به پایین سطوح خود در حدود دو دهه اخیر رسید.


علاوه بر این، خود ترامپ هیچ پیشنهادی برای کاهش تولیدات نفت آمریکا مطرح نکرده است؛ کشوری که به قیمت کاهش تولیدات ریاض و روسیه به بزرگترین تولیدکننده نفت در جهان بدل شده است.


تحلیل گران «رویال بانک کانادا» در یادداشتی نوشتند: هم ریاض و هم مسکو علاوه بر این بدنبال مشارکت تولیدکنندگان آمریکایی نیز هستند و این موضوع در حال حاضر شاید بزرگترین مانع بر سر رسیدن به توافق باشد.


برآوردها نشان می دهد که تقاضای جهان روزانه با نوسان ۲۰ تا ۳۰ میلیون بشکه کاهش یافته و از اینرو هرگونه کاهش تولید احتمالا نمی تواند در کوتاه مدت ضربه عمیق وارد شده قیمت نفت را جبران کند.


همزمان با عقب نشینی قیمت نفت، شاخص معاملات آتی ای‌مینی S&P در آسیا ۱.۱ درصد ریزش کرد. روز گذشته این شاخص ۲.۳ درصد رشد کرده بود. شاخص ام‌اس‌سی‌آی آسیا پاسیفیک در خارج از ژاپن با افت ۰.۶درصدی روبرو بود و نیکی ژاپن نیز آورده روز گذشته خود را از دست داد و بدون تغییر کار خود را پایان داد.


در بازار ارز نیز، همزمان با ادامه اینکه سرمایه گذاران به احتکار پررونق ترین ارز جهان ادامه می دهند، دلار ثبات خود را در سبد ارزی حفظ کرد. شاخص دلار تا اینجای کار در این هفته ۱.۹۷ درصد رشد داشته و این در حالی است که ماه گذشته حتی مقررات سفت و سخت گردش دلار تسهیل شد.


یورو پس از چهار روز متوالی از دست دادن ارزش خود برابر دلار، بار دیگر برابر اسکناس سبز آمریکا ۰.۱۷درصد افت داشت و قیمت هر یورو به ۱.۰۸۳۷ دلار رسید. ین ژاپن نیز پس از اینکه چهارشنبه را در بالاترین ارتفاع دو هفته اخیر یعنی ۱۰۶.۹۲۵ به ازای هر دلار سپری کرده بود، امروز عقب نشینی کرد و به ۱۰۸.۱۸ به ازای هر دلار تنزل پیدا کرد.


ارز برخی از اقتصادهای نوظهور همچنان تخت فشار باقی ماند. پزو مکزیک و لیر ترکیه هر دو بیش از یک درصد ارزش خود را برابر دلار از دست داده و هر دلار به ترتیب با ۲۴.۴۲۹ پزو و ۶.۶۷۲۵ لیر معاوضه شد.


قیمت طلا نیز به طو ناگهانی و به دنبال انتشار آمار و ارقام تکاندهنده متقاضیان کمک هزینه بیکاری در آمریکا که از ۶.۵ میلیون نفر تجاوز کرد، افزایش یافت؛ در واقع هراس ناشی از رکود ادامه دار و کاهش رشد اقتصادی سرمایه گذاران را بار دیگر به سوی فلز زرد که همواره جایگاه خود را به عنوان سرمایه امن حفظ کرده، سوق داده است. البته قیمت طلا پس از افزایش ۱.۲۸ درصدی در روز گذشته، امروز اندکی افت داشت و قیمت هر اونس به ۱۶۰۸.۵ دلار رسید.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر