16 فروردين 1399 - 08:57
آژانس بین المللی انرژی:

کاهش شدید تولیدات نفت هم مانع لبریز شدن انبارها نمی شود

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که حتی کاهش عمیق تولیدات نفت توسط اوپک و اوپک پلاس نیز مانع تلنبار شدن بشکه ها در انبارها نخواهد شد.
کد خبر : ۱۱۲۹۵۱
نفت

به گزارش ایبِنا از رویترز، فاتح بیرول مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی معتقد است که اقدامات انجام شده در راستای تهدید شیوع ویروس کرونا منجر به کاهش بی سابقه تقاضا شده است و این کاهش می تواند به یک چهارم مصرف جهان برسد.


بیرول پس از گفت و گو با عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی عربستان و در آستانه نشست روز دوشنبه اوپک و اوپک پلاس، در مصاحبه با رویترز گفت: حتی با کاهش تولیدات به اندازه ۱۰ میلیون بشکه در روز، معادل ۱۰درصد عرضه جهان، باز هم موجودی انبارها در سه ماهه دوم سال به اندازه ۱۵ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.
وی ادامه داد: این بدان معنا است که بازارهای جهانی نفت همچنان تحت فشار سنگینی خواهند بود. نشست روز دوشنبه با اعضای اوپک پلاس می تواند آغاز خوبی باشد اما حتی اعداد و ارقامی که گوش به گوش می شود هم شاید برای یافتن راه حلی در راستای رفع مشکل کافی نباشد. این ارقام تنها می تواند به کاهش خسارتی که نظاره گر آن هستیم، کمک کند.


بیرول از عربستان سعودی به عنوان رهبر غیررسمی اوپک و رهبر فعلی گروه جی۲۰ خواست تا برای یافتن راه حل هایی گسترده تر به منظور تثبیت آشفتگی اقتصاد جهان، وارد بحث و مذاکره شود.


وی در این باره گفت: عربستان سعودی که سال ها نقش تثبیت کننده بازارهای نفت را ایفا کرده، بار دیگر قادر است تا نقش سازنده ای داشته باشد و به عنوان رییس جی۲۰ می تواند با گرد هم آوردن اقتصادهای کلیدی جهان، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان باب مذاکرات را به منظور اتخاذ تدابیر و اقدامات در مسیر ثبات بخشی به بازارهای نفت، باز کند.


بیرول گفت که وی از اینکه آیا دولت آمریکا برای کاهش تولیدات نفت خود اقدامی صورت داده است یا خیر، اطلاعی ندارد اما به گفته وی کاهش قیمت نفت بسیاری از میادین نفتی را در این کشور تعطیل کرده و حفاری های شیل را کاهش داده است.


دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا روز گذشته اعلام کرد که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه هر دو خواستار اتفاقی هستند تا در بازارهای جهانی نفت، ثبات برقرار شود.


قیمت طلای سیاه در سال جاری حدود دو سوم ریزش کرده است.


ترامپ در جریان میزگردی با حضور مقامات اجرایی شرکت های نفتی آمریکایی در کاخ سفید، با اشاره به اینکه این نشست با هدف رسیدگی به آثار ویروس کرونا بر صنعت نفت برگزار شده است، گفت: این مشکل را حل و تجارت و کسب و کار انرژی مان را دوباره احیا خواهیم کرد.


امید به توافق اوپک و اوپک پلاس در نشست دوشنبه هفته جاری به منظور کاهش تولیدات، موجب افزایش قیمت معاملات آتی نفت خام برنت و وست تگزاس اینترمیدیت شد به طوری که هر دو شاخص بیشترین رشد هفتگی خود را به ثبت رساندند.


پررنگ شدن دورنمای کاهش تولیدات معادل چیزی در حدود ۱۰ تا ۱۵درصد تقاضای جهان، موجب شد تا نفت، پنجشنبه هفته گذشته بیشترین افزایش یک روزه خود را در طول تاریخ تجربه کند.


این اتفاق که در پی هفته ها کاهش قیمت رخ داد، پس از آن بود که ترامپ اعلام کرد که روسیه و عربستان برای خاتمه دادن به جنگ نفتی که منجر به کاهش قیمت ها در یک ماه گذشته است، مذاکره خواهند کرد.


روند صعودی معاملات آتی نفت روز گذشته نیز ادامه پیدا کرد و قراردادهای آتی برنت با افزایش ۱۳.۹ درصدی یا ۴.۱۷دلاری، با قیمت هر بشکه ۳۴.۱۱ دلار بسته شد. 


برنت روز پنجشنبه با افزایش ۴۷درصدی بالاترین رشد درصدی میان-روز خود را ثبت و کارش را با افزایش ۲۱ درصدی پایان داد.


این در حالی است که قراردادهای آتی نفت هفته را با رشد ۳۶.۸درصدی پایان دادند تا بیشترین رشد درصدی در تاریخ معاملات آتی نفت برجای بماند.


معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت نیز با افزایش ۳.۰۲ دلاری یا ۱۱.۹۳درصدی، هر بشکه ۲۸.۳۴ دلار انجام شد تا این شاخص نیز با ثبت رشد ۳۱.۸درصدی، بیشترین افزایش هفتگی خود را برجای گذاشت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر