16 فروردين 1399 - 11:35

پیوند مستقیم بانکداری دیجیتال و نظارت دیجیتال

معاون فناوری اطلاعات بانک دی، بر پیوند مستقیم بانکداری دیجیتال و نظارت دیجیتال تاکید کرد.
کد خبر : ۱۱۲۹۶۰
امکان صدور آنلاین کارت اعتباری در شعب بانک دی فراهم شد.

محمدعلی بخشی‌زاده، در گفتگو با ایبِنا درباره نظارت دیجیتال و ساز و کاری فعالیت آن، اظهار داشت: با توجه به اینکه روز به روز بحث ابزارهای الکترونیک و کانال هایی که به نوعی سرویس های الکترونیک را در اختیار مشتریان سیستم بانکی قرار می دهند رو به افزایش است، به طور حتم تعدد این ابزارها، نیازمند افزایش نظارت در این حوزه است.


وی افزود: همانطور که سرویس ها و خدمات ارائه شده به مشتریان ارتقا می یابد، این ابزارها، سرویس ها و خدمات جدید نیازمند نظارت دقیق تر است. از آنجا که حرکت ما به سمت بانکداری دیجیتال است باید متعاقب آن و گام به گام نظارت دیجیتال هم وجود داشته باشد.


معاون فناوری اطلاعات بانک دی، گفت: البته به نظر من ما همچنان نمی‌توانیم بگوییم که بانکداری دیجیتال در ایران اتفاق افتاده تا متناسب با آن از نظارت دیجیتال هم استفاده شود. یکی ازابزارهای نظارت دیجیتال نرم افزارهای کشف تقلب است که در سیستم بانکی در کانال های مدرن و لایه کربنکینگ نیاز به این است که متناسب با ابزارها این برنامه ها را ارتقا دهیم.


بخشی زاده، در پاسخ به اینکه با توجه به اینکه سیستم بانکی روزانه میلیاردها تراکنش دارد، بانک ها در زمینه افزایش نظارت ها و کشف تقلب چه اقداماتی انجام داده اند، گفت: در سیستم بانکی ما یک هسته اصلی داریم که سامانه جامع پرداخت است و همه بانک های کشور از این کربنکینگ استفاده می کنند و حتما اتفاق و ارتکاب تقلب در این لایه محتمل است و از طرفی در لایه کانال‌های پرداخت فیشینگ و جرائم سایبری و ... نیز در حال رخداد بوده و کانال های مدرن نیز که از سوئیچ های بانکی سرویس هایی را می‌گیرند در معرض ارتکاب تقلب و سوء استفاده قرار دارند.


وی ادامه داد: ما باید توجه داشته باشیم که نظام بانکی در هر زمانی که یک پیشنهاد جدید و جذابی را برای ارتقا سرویس های بانکی انجام می دهد که بسیار هم لازم است مثل استفاده از ظرفیت رمز ارزها در نظام بانکی که در حال حاضر دستورالعمل مصوبی برای آن وجود ندارد و قطعا در آینده نزدیک جای خود را در نظام بانکی پیدا خواهد کرد، از الان باید به دنبال ابزارهای کشف تقلب متناسب با آن و موارد مشابه نیز باشیم.


به گفته این صاحب نظر حوزه بانکداری الکترونیک، در حال حاضر در سامانه های نظارت بانکی KPI  ها یا شاخص های کلیدی زیادی متناسب با عملکرد و نیاز هر بانک اعمال شده و در حال استفاده است.


بخشی زاده با تاکید براینکه در حال حاضر نسبت به استانداردهایی که در دنیا وجود دارد، درباره ایران باید بسنجیم و متناسب با شرایط کشور ببینیم از نرم افزاهای استاندارد استفاده میکنیم یا خیر؟ در سطح جهانی چه می کنیم؟، گفت: قواعد بازی در حوزه پرداخت در کشورهای مختلف متفاوت است و نکته مهم این است که این ابزارها تنوع ابزارهای مورد استفاده را پوشش دهد. به عنوان مثال در ایران حدود ۹۰ درصد کارت‌های بانکی کارت Debit است در حالی که در دنیا این آمار متفاوت است. ساختار اجرایی کارت های بانکی اعتباری رایج در دنیا هم با کارت‌های اعتباری ما تفاوت دارد و قطعا قواعد کشف تقلب این موضوع در ایران با دنیا متفاوت است.


وی در ادامه اظهار داشت: ما درواقع در حوزه کشف تقلب دو بحث داریم اول مواردی که سیستم‌های کشف تقلب باید به لحظه واکنش نشان دهند که مستلزم وجود برخی اطلاعات برخط است و دوم مواردی که نیاز به اطلاعات برخط نیست و ازاطلاعات به صورت افلاین استفاده می‌کنیم.


معاون فناوری اطلاعات بانک دی، در ادامه تاکید کرد: بحث مهم دیگر، حرکت به سمت پیشگیری از ارتکاب تقلب و جرم در این حوزه است که در دنیا از بسیاری از سامانه های مبتنی بر AI یا هوش مصنوعی و روش‌هایی نظیر Deep Learnin و ... استفاده می‌کنند که می‌توانند پیش از وقوع جرم از بروز بسیاری از موارد مشکوک جلوگیری کنند.


بخشی زاده در پایان تاکید کرد: در دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های مربوط به این موضوع نیز هنوز ضعف داریم و با توجه به تاثیر مستقیم عملکرد این سامانه ها بر درآمدهای بانکی، نیازمند این است تا بانک ها دقت خوبی داشته باشند و دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها نیز به گونه‌ای باشند که بانک‌ها امکان واکنش سریع و به موقع را داشته باشند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر