17 فروردين 1399 - 08:20
بلومبرگ؛

احتمال تعویق نشست اوپک‌پلاس به دلیل تنش جدید ریاض-مسکو

نشست اوپک پلاس به منظور خاتمه دادن به جنگ نفتی عربستان و روسیه که طبق برنامه قرار بود دوشنبه جاری برگزار شود، به دلیل اختلاف تازه دو کشور در مورد مقصر اصلی، احتمالا به تعویق خواهد افتاد.
کد خبر : ۱۱۲۹۷۲
اوپک پلاس

به گزارش ایبِنا از بلومبرگ، براساس اظهارات یکی از اعضای هیات اعزامی به این نشست گروه اوپک پلاس برای مذاکره پیش از نشست به زمان بیشتری نیاز دارد. عربستان سعودی با حمله‌ای تند و تیز دیپلماتیک به «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه، نزاع تازه‌ای را مابین دو تولیدکننده بزرگ نفت جهان آغاز کرده که می‌تواند توافق احتمالی بر سر کاهش تولیدات نفت را به مخاطره بیاندازد.


«فیصل بن فرهان» وزیر امور خارجه عربستان امروز (شنبه) در بیانیه‌ای گفت که اظهارات پوتین در مورد مقصر دانستن ریاض بابت فروپاشی توافق طرفین در ماه مارس «کاملا بی‌اساس و عاری از حقیقت» بوده است.


انتقاد مستقیم از پوتین که در بیانیه «عبدالعزیر بن سلمان» وزیر انرژی عربستان نیز منعکس شده است، رسیدن به توافقی تازه را به منظور ثبات بخشی به بازار نفت در معرض خطر قرار داد؛ بازاری که همین حالا نیز به دلیل جنگ جهانی علیه ویروس کرونا به شدت آشفته شده است.


«دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا هفته گذشته ساعات زیادی را پشت خطوط تلفن برای میانجی‌گری و ایجاد آتش‌بس در جنگ یکماهه مسکو و ریاض صرف کرد. در ابتدا اوپک پلاس قصد داشت تا روز دوشنبه از طریق ویدئو کنفرانس نشست برگزار کند، اما براساس اظهارات منبعی آگاه به امور، این نشست تا چند روز به تعویق خواهد افتاد تا از این طریق اعضای اوپک پلاس زمان بیشتری را برای مذاکره در اختیار داشته باشند.


وزیر امور خارجه عربستان اوایل ماه مارس گفته بود که «کسی که از توافق خودداری کرد روسیه بود؛ عربستان و ۲۲ کشور دیگر تلاش کردند تا مسکو را متقاعد کنند تا حجم تولیدات را بیشتر کاسته و توافق قبلی را تمدید کند.» ترامپ که آینده مبهم صنعت شیل آمریکا وی را نگران کرده، بستر را برای انعقاد قراردادی تازه طی روزهای آتی فراهم آورد.


فتنه جدید؛ چه کسی مقصر است؟


پوتین روز گذشته بر لزوم توافقی جدید اذعان داشت و گفت که روسیه مایل است در کاهش تولیدات مشارکت کند اما او در عین حال ریاض را مسئول روند نزولی قیمت نفت در بازارها دانست.


وی گفت: پا پس کشیدن شرکای ما در عربستان سعودی از توافق اوپک پلاس، افزایش تولید توسط آنان و اعلامیه‌شان مبنی بر اینکه حتی حاضرند برای فروش نفت تخفیف بدهند، و در کنار آن کاهش تقاضا ناشی از شیوع ویروس کرونا، آتش اختلاف را شعله ور کرد.


پوتین افزود: این اقدام به وضوح با تلاش‌های شرکای عربستانی ما به منظور حذف رقبایی که به اصطلاح نفت شیل تولید می‌کنند، پیوندهایی داشت. برای این منظور قیمت‌ها باید به زیر بشکه ای ۴۰ دلار می رسید و آنها در این امر موفق بودند اما ما به چنین کاری نیاز نداریم و هرگز چنین موضوعی را هدفگذاری نمی‌کنیم.


اما واقعیت این است که زمانی که توافق فروپاشیده شد، مقامات روسیه در محافل خصوصی گفته بودند که آنها بدنبال چنین چیزی بودند؛ استفاده از قیمت پایین برای فشار آوردن به تولیدکنندگان شیل آمریکا برای خروج از بازار و در نتیجه بازیابی بخشی از ضرری که در این سال‌ها به واسطه از دست دادن سهم بازار، متحمل آن شده بودند.


از زمانی که توافق اصلی اوپک پلاس در جریان نشست پنجم مارس در وین اتریش، از بین رفت، سعودی‌ها مدعی شدند که روسیه تصمیم گرفته از توافق خارج شود و آنها اولین کشوری بودند که اعلام کردند تمامی اعضا و تولیدکنندگان می‌توانند آزادانه نفت تولید و به بازار سرازیر کنند.


وزیر انرژی عربستان در بیانیه خود به همین موضوع اشاره کرد و نوشت: وزیر انرژی روسیه اولین کسی بود که به طور علنی و در حضور رسانه ها اعلام کرد که تمامی کشورهای عضو از تعهداتشان معاف هستند. این امر موجب شد تا کشورها به منظور جبران کاهش قیمت ها و به عنوان غرامتی بابت سود از دست رفته، تولیدات خود را افزایش دهند.


اما پایان کار اوپک پلاس، در سال ۲۰۱۶ کلید خورد و این حقیقت تنش طولانی مابین دو عضو مهم ائتلاف ۲۴ عضوی را منعکس می‌کند. عربستان بیشتر بار کاهش تولید را به دوش می‌کشید و روزانه بیش از دو میلیون بشکه زیر ظرفیت تولید می کرد و این در حالی بود که مسکو مشارکت به مراتب کمتری در کاهش تولید داشت.


سعودی‌ها که در ماه گذشته تولیدات خود را به رکورد ۱۲ میلیون بشکه در روز افزایش داده و تخفیف‌های هنگفتی برای نفت تولیدی خود لحاظ کردند، تاکید کرده اند که توافق جدید باید مشارکت قابل توجه تمامی اعضای اوپک پلاس و تولیدکنندگان عمده خارج از ائتلاف شامل آمریکا و کانادا را در بر گیرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر