16 فروردين 1399 - 18:29
معاون ناشران و اعضا اعلام کرد:

خلاصه عملکرد پذیرش اوراق بهادار در بورس تهران برای سال ۹۸

سال ۱۳۹۸ در بورس اوراق بهادار تهران در حوزه پذیرش و عرضه شرکت‌ها با برگزاری ۱۹ جلسه هیئت پذیرش به پایان رسید و تعداد ۹ شرکت در سال ۱۳۹۸ با سرمایه اسمی بیش از ۴ هزار میلیارد ریال عرضه اولیه شدند.
کد خبر : ۱۱۲۹۷۳
بورس

 به گزارش ایبِنا از  روابط عمومی و امور بین الملل بورس تهران، دکتر مجید نوروزی معاون ناشران و اعضا با بیان مطلب فوق گفت: سال ۱۳۹۸ در بورس اوراق بهادار تهران در حوزه پذیرش و عرضه شرکت‌ها با برگزاری ۱۹ جلسه هیئت پذیرش به پایان رسید.  در این جلسات، درخواست پذیرش سهام ۱۱ شرکت در صنایع مختلف مطرح شد. در جلسات برگزار شده هیئت پذیرش بورس اوراق بهادار تهران، ۸ شرکت با مجموع سرمایه ۱۰۱۸۵۰ میلیارد ریال پذیرش گردید که بزرگترین شرکت پذیرش شده، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با سرمایه ۸۰۰۰۰ میلیارد ریال بوده است. همچنین تعداد ۲۳ اوراق بدهی (شامل انواع صکوک و اوراق مشارکت) با مبلغ کل بیش از ۷۲ هزار میلیارد ریال در بورس تهران پذیرفته شده است که نسبت به سال ۱۳۹۷ بیش از صد درصد افزایش داشته است.


وی  با بیان اینکه جلسات هیات پذیرش  متناسب با شرایط بازار از دو هفته یکبار به هفته ای یکبار افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: با این حال، درخواست پذیرش ۳ شرکت نیز در صنایع فرآورده های نفتی، غذایی و ساختمانی به دلیل ابهامات موجود و عدم احراز شرایط، مورد موافقت هیئت پذیرش برای ورود به بورس قرار نگرفت که پس از اصلاح ساختار و ارائه گزارشات درخواست شده، مجدداً در جلسه هیئت پذیرش مطرح خواهند شد.


معاون ناشران و اعضا بورس تهران به بررسی مقایسه‌ای عرضه سهام شرکت‌ها در سه سال اخیر  پرداخت و اظهار داشت: بررسی مقایسه‌ای عرضه سهام شرکت‌ها در سه سال اخیر حاکی از عرضه به ترتیب ۷ شرکت در سال  ۱۳۹۶ (با سرمایه اسمی بیش از ۱۸ هزار میلیارد ریال، تعداد ۸ شرکت در سال ۱۳۹۷ با سرمایه اسمی بیش از ۲۱ هزار میلیارد ریال و عرضه تعداد ۹ شرکت در سال ۱۳۹۸ با سرمایه اسمی بیش از ۴ هزار میلیارد ریال بوده است.


نوروزی تصریح کرد: در ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۸،  تعداد ۴ شرکت فولاد سپید فراب کویر، پدیده شیمی قرن، سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر و تأمین سرمایه ملت در فهرست نرخ‌های بورس درج شد. همچنین تعداد ۹ شرکت شامل شرکت های سرمایه‌گذاری صدر تأمین، پلی پروپیلن جم، سیمرغ، پتروشیمی نوری (برزویه)، غلتک سازان سپاهان، فولاد سپید فراب کویر، پدیده شیمی قرن، سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر و تأمین سرمایه ملت  با مجموع سرمایه ۳۹۸۲۵ میلیارد ریال و ارزش بازار ۲۸۴۴۱۰ میلیارد ریال توانستند شرایط عرضه را کسب نموده و در بورس اوراق بهادار تهران عرضه شوند.


 نوروزی به سؤالی که برای برخی از سرمایه‌گذاران محترم در مورد اینکه چرا در شرایطی که بازار سهام با استقبال مواجه می‌شود، نسبت به عرضه سهام و پاسخ به تقاضای خرید سهام  و عرضه اوراق اقدام نمی‌شود و به عبارت دیگر چرا تعداد پذیرش و عرضه سهام افزایش نمی‌یابد، اینگونه پاسخ داد: در این خصوص می‌بایست به فرآیند پذیرش سهام و همچنین شرایط پذیرش، درج و عرضه سهام توجه شود.


 معاون ناشران و اعضا بورس تهران بر دارا بودن شرایط اولیه پذیرش توسط شرکت ها تاکید و خاطرنشان کرد: شرکت ها باید شرایط اولیه پذیرش مطابق دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس، مصوب هیئت مدیره سازمان بورس را داشته باشند، در غیر این صورت امکان طرح در جلسه هیئت پذیرش را نخواهند داشت.


در این راستا، مدیریت پذیرش اوراق بهادار بورس تهران، از زمان درخواست پذیرش و گام به گام، شرکت ها را جهت اصلاح ساختار مالی مورد نیاز و بهبود شیوه های گزارشگری همراهی و راهنمایی می کند و گاهی این فرآیند آماده سازی زمان زیادی را از شرکت ها می گیرد. بدیهی است هر چه میزان ابهامات موجود در ساختار مالی و عملیاتی یک شرکت کمتر باشد، حضور موفق‌تری در بورس اوراق بهادار خواهد داشت.


نوروزی به مرحله دیگر فرایند پذیرش اشاره کرد و افزود: پس از موافقت هیئت پذیرش با تقاضای پذیرش سهام شرکت، مواردی به عنوان بندهای شرط پذیرش مطرح می‌شود که درج نام شرکت در فهرست نرخ‌های بورس، منوط به احراز شرایط ذکر شده و ارائه مدارک و مستندات مربوطه خواهدبود. بخشی از زمان‌بری فرآیند پذیرش نیز در این مرحله اتفاق می‌افتد. لازم به ذکر است چنانچه ابهامات موجود در عملیات و گزارشات مالی شرکت متقاضی، ناچیز بوده و مانع پذیرش نباشد، پذیرش مشروط انجام می‌شود.


وی عرضه اولیه شرکت ها در بورس تهران را منوط به تکمیل مدارک و مستندات دانست و گفت:  پذیرش و یا درج یک شرکت به معنای آمادگی عرضه نیست و شرکت باید تمام مراحل خود را به طور کامل پشت سر بگذارد. عرضه اولیه شرکت ها در بورس اوراق بهادار تهران منوط به تکمیل مدارک و مستندات، احراز شرایط هیئت پذیرش، افشا اطلاعات کافی در سامانه کدال، ارائه گزارش ارزش گذاری، انعقاد قراداد بازارگردانی و به طور کلی رعایت مفاد دستورالعمل پذیرش می‌باشد که در صورت نقص در هر کدام از موارد ذکر شده، عرضه سهام میسر نخواهد شد.


معاون ناشران و اعضا بورس تهران به برنامه پذیرش و عرضه سهام در سال ۱۳۹۹  اشاره کرد و اظهار داشت: درج و عرضه سهام شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) و برخی از شرکت‌های زیرمجموعه غیربورسی آن در بازار سرمایه، پذیرش و عرضه سهام مجموعاً ۱۵ شرکت جدید با سرمایه بیش از صد هزار میلیارد ریال را خواهیم داشت. همچنین فرآیند پذیرش شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد مستضعفان نیز در بورس تهران آغاز شده است که در مقاطع زمانی ذیربط، اطلاع‌رسانی خواهدشد.


معاون ناشران و اعضا به بهره گیری بورس تهران از ظرفیت تالارهای منطقه‌ای، نسبت به شناسایی شرکت‌های دارای شرایط اولیه جهت ورود به بورس اشاره کرد و گفت: پس از ابلاغ سیاست‌های کلی اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی توسط مقام معظم رهبری، شرکت‌های بزرگ در قالب این ابلاغیه امکان پذیرش و عرضه سهام در بورس تهران داشتند که در سال های گذشته، این موضوع انجام شده است و در حال حاضر تعداد این شرکت‌ها بسیار محدود شده یا شرایط پذیرش در بورس را ندارند. همچنین بورس اوراق بهادار تهران در قالب بازاریابی و بهره‌گیری از ظرفیت تالارهای منطقه‌ای، نسبت به شناسایی شرکت‌های بزرگ و دارای شرایط اولیه جهت ورود به بورس اقدام می کند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر