25 فروردين 1399 - 09:46
به دنبال توافق اوپک پلاس؛

قیمت نفت بیش از یک دلار افزایش یافت

بهای نفت در پی کاهش بی‌سابقه تولیدات، بیش از یک دلار افزایش یافت اما این افزایش با نگرانی‌های فزاینده در خصوص عدم کفایت این میزان برای جلوگیری از تولید مازاد، تحت الشعاع قرار گرفت.
کد خبر : ۱۱۳۲۳۴
نفت

به گزارش ایبِنا از رویترز، اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگان نفت تحت گروهی موسوم به اوپک پلاس شب گذشته و و پس از چهار روز مذاکرات فشرده با کاهش روزانه ۹.۷ میلیون بشکه نفت موافقت کردند تا از این طریق از قیمت ها حمایت کنند؛ این میزان کاهش برابر ۱۰ درصد عرضه جهان است.


در نتیجه این توافق، کاهش عرضه نفت جهان به حدود ۲۰ میلیون بشکه در روز خواهد رسید و بنا به گفته وزیر نفت کویت، این یعنی ۲۰ درصد عرضه جهان کم خواهد شد. معاملات آتی نفت خام برنت با ۱.۲۳ دلار یا ۳.۹ درصد افزایش، هر بشکه ۳۲.۷۱ دلار انجام شد و این در حالی بود که کار خود را پیش از آن با ارتفاع ۳۳.۹۹ آغاز کرده بود.


قراردادهای آتی وست تگزاس اینترمیدیت نیز با افزایش ۱.۳۹ دلاری یا ۶.۱ درصدی هر بشکه با قیمت ۲۴.۱۵ دلار صورت گرفت؛ این شاخص نیز پیش از به ۲۴.۷۴ نیز رسیده بود. «دنیل یرگین» نایب رییس آی اچ اس مارکیت، گفت: این توافق صنعت نفت جهان، اقتصاد کشورها و سایر صنایع وابسته به نفت را قادر ساخت تا از یک بحران خیلی بزرگ اجتناب کنند. این اقدام جلوی افزایش موجودی انبارها را می گیرد و در نتیجه آن پس از بازگشت به روال عادی یا هرچه که نام دارد، از فشار بر قیمت نفت کاسته خواهد شد.


با این حال، نگرانی بابت تقاضای جهان همچنان مانع افزایش قیمت نفت شد. مصرف جهانی سوخت تقریبا زیر ۳۰ درصد کاهش یافته و دلیل آن شیوع ویروس کرونا است که تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر را در سرتاسر جهان به کام مرگ کشانده و فعالیت اقتصادی را متوقف کرده است.


«هری چیلینگوریان» از بانک فرانسوی بی‌ان‌پی پاریباس در یادداشتی نوشت: پس از واکنش اولیه مثبت قیمت نفت، انتظار داریم که تصمیم اوپک پلاس در بهترین حالت یک طبقه زیر بازار نفت بسازد؛ در واقع تا زمانی که گلوگاه تقاضا در سه ماهه سوم باز نشود، انتظار احیای پایدار قیمت نفت را نداریم.


اوپک پلاس همچنین اعلام کرده که از سایر تولیدکنندگان خارج از گروه همچون آمریکا، کانادا، برزیل و نروژ خواسته تا تولیدات را روزانه به اندازه ۵ درصد یا ۵ میلیون بشکه دیگر کاهش دهند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر