27 فروردين 1399 - 17:38
صندوق بین‌المللی پول:

ارزیابی درخواست وام ایران زمان‌بر است

صندوق بین المللی پول اعلام کرد که این نهاد همچنان در حال ارزیابی درخواست کمک ۵ میلیارد دلاری ایران از محل بودجه اضطراری است.
کد خبر : ۱۱۳۳۵۹
صندوق بین المللی پول

به گزارش ایبِنا از رویترز، ایران که در بین کشورهای خاورمیانه بیشترین ضربه را از شیوع ویروس کرونا متحمل شده است، ماه گذشته خواستار دسترسی به کمک ۵ میلیارد دلاری از محل بودجه اضطراری صندوق بین المللی پول شد.


این نخستین درخواست تهران از صندوق بین المللی پول پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۶ محسوب می شود. «جهاد آزور» مدیر دپارتمان صندوق بین المللی پول در خاورمیانه و آسیای مرکزی به رویترز گفت: درخواست کمک دریافت کرده‌ایم و از آن زمان تعامل ما با تهران محدود بوده و فرآیند به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز برای ارزیابی درخواست (ایران) نیازمند زمان است.


ایران همواره برای مهار شیوع کووید-۱۹ در تقلا بوده است اما دولت این کشور علاوه بر این، این نگرانی را نیز دارد که اقدامات اتخاذی در راستای تحدید فعالیت‌های اجتماعی، بیش از پیش به اقتصاد متزلزل این کشور صدمه وارد کند؛ اقتصادی که همین حالا نیز به دلیل تحریم‌های مجدد اعمال شده از سوی آمریکا در سال ۲۰۱۸، لطمه دیده است.


ایران علاوه بر این به عنوان یکی از اعضای اصلی اوپک، بابت کاهش قیمت نفت نیز ضربه خورده است. براساس پیش بینی صندوق بین المللی پول تهران برای تراز کردن بودجه خود در سال جاری به نفت بشکه‌ای ۳۸۹.۴ دلار نیاز دارد. این صندوق پیش بینی خود را از کسری بودجه سال جاری دولت ایران ۹.۹ از تولید ناخالص داخلی اعلام کرد؛ این رقم سال گذشته ۵.۷ درصد بود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر