31 فروردين 1399 - 11:36

بازار سرمایه در حال ورود به دوران تعمیق و باز کردن جایگاه خود

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: نباید از ورود نقدینگی گسترده به بازار سرمایه هراس داشت و باید زیرساخت‌ های رسیدن به این هدف را فراهم کرد.
کد خبر : ۱۱۳۴۳۹
بورس

حمید کاوه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا گفت: روند کنونی بازار سرمایه که رشد آن تداوم داشته و این روزها شاهد رکوردشکنی پیاپی شاخص بورس و نیز افزایش حجم و ارزش معاملات هستیم، به واقع به امری طبیعی در این بازار تبدیل شده است که باید دلیل آن را به تعمیق بازار سهام ارتباط داد.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: وقتی صحبت از تعمیق و گسترش بازار سرمایه می‌شود باید به چند موضوع توجه شود. نخست این که این تعمیق به واسطه حضور سهامداران خرد و حقیقی اتفاق افتاده است. یعنی هم نقدینگی قابل توجهی به این بازار ورود پیدا کرده و هم این که اقشار مختلف جامعه در بازار سرمایه حضور دارند که این موضوع از چند جنبه نکات مثبتی را برای اقتصاد به همراه داد.


وی در خصوص این نکات مثبت گفت: به عنوان مثال اقشار جامعه رفته رفته با مفاهیم مالی به صورت علمی آشنایی پیدا می‌کنند و ما به تدریج با جامعه‌ای مواجه هستیم که کمتر دچار هیجان در بازارهای مالی و اقتصادی می‌شود.


این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از سوی دیگر وقتی نقدینگی به سمت بازار سهام می‌آید، تامین مالی صنایع و بنگاه‌ها از مسیر منابع مالی و نقدینگی مردم اتفاق می‌افتد و هم این که صنایع از تسهیلات گران سیستم بانکی فاصله می‌گیرد و همچنین نقدینگی وارد شده به بازار سهام به سمت سایر بازارها از جمله مسکن، ارز، طلا و خودرو به صورت هیجانی نمی‌رود و از تورم این بازارها کاسته می‌شود.


وی در خصوص جنبه‌های دیگر تعمیق بازار سرمایه نیز افزود: یکی دیگر از جنبه های تعمیق بازار سرمایه افزایش حجم و ارزش معاملات است که به واسطه ورود نقدینگی گسترده اتفاق می‌افتد که این موضوع دستکم در چند ماه گذشته مصداق واقعی در بازار سهام ما پیدا کرده است.


این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: علاوه بر این یکی دیگر از جنبه‌ای تعمیق بازار سرمایه افزایش شمار پذیرش و عرضه‌های اولیه در این بازار است که خوشبختانه این اتفاق نیز در حال وقوع در بازار سرمایه کشور است؛ هر چند که تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی مانده است.


وی اذعان داشت: همچنین یکی دیگر ار علائم این که بازار سرمایه کشور رفته رفته در حال تعمیق و گسترش است افزایش حمایت‌های متولیان اقتصادی از جمله رئیس جمهور و وزیر اقتصاد از این بازار است که این مورد هم در چند ماه گذشته بویژه در سال جدید بیش از پیش قابل مشاهده است؛ تا جایی که تاکیدهای مکرر بر عرضه‌های دولت در بازار سرمایه نیز نشان از این باور به بازار سهام دارد.


این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بدون شک با توجه به مجموعه عوامل اشاره شده بازار سرمایه ما در حال طی کردن دوران گذر و رسیدن به بازاری تعمیق یافته است و در این راستا علاوه بر حمایت‌ها و اقداماتی در راستای جذب نقدینگی گسترده وارد شده با این بازار و جلوگیری از بروز رفتار هیجانی، باید قوانین و مقررات و زیرساخت‌های معاملاتی ما نیز در بازار سرمایه ارتقا یابد.


وی در پایان تاکید کرد: نباید از ورود نقدینگی گسترده به بازار سرمایه هراسان شد و باید از این آرزوی دیرینه اقتصاد کشور که بازار سهام محور اقتصاد و تامین مالی بنگاه‌ها و صنایع شود به بهترین نحو ممکن بهره برد و همانگونه که اشاره شد بازار سرمایه در حال ورود به دوران تعمیق و نقش‌آفرینی در اقتصاد کشور است. از این رو باید تلاش کنیم با برنامه‌ریزی مناسب از این فرصت تاریخی استفاده و بهره لازم نصیب کشور شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر