31 فروردين 1399 - 10:18
برخلاف اظهارات ترامپ؛

رشد بی‌رویه ارزش دلار در حال حاضر به سود هیچکس نیست

تنها یک هفته پس از آنکه روند صعودی دلار بازارهای مالی جهان را به هرج و مرج کشاند، «دونالد ترامپ» به این نتیجه رسید که افزایش قدرت ارز آمریکا سودمند است؛ موضوعی که اقتصاددانان با آن موافق نیستند.
کد خبر : ۱۱۳۴۴۲
ترامپ

به گزارش ایبِنا از بلومبرگ، رییس جمهوری آمریکا در یک نشست مطبوعاتی که به تازگی برگزار شد با لحن همیشگی خود گفت که «دلار آمریکا قدرتمند است و دلارهای قدرتمند به طور کلی بسیار سودمند هستند.»


این اظهارنظر دقیقا به مثابه دوربرگردانی از سخنرانی های چند سال اخیر ترامپ بود که در آنها به دفعات و با ایده کمک به شرکت های تولیدی آمریکایی و تقویت صادرات این کشور، خواستار تضعیف دلار شده بود. علاوه بر این، این اظهارات در حالی مطرح شده است که بسیاری از اقتصاددانان معتقدند که دلار احیا شده آخرین چیزی است که اقتصاد جهان که شوک کرونا آن را ضربه فنی کرده است، به آن نیاز دارد.


«آدام پوزن» یکی از سیاست گذاران اسبق بانک مرکزی انگلیس که در حال حاضر رییس موسسه اقتصاد بین الملل پترسون واقع در واشنگتن است، می گوید: تقویت بی رویه ارزش دلار در حال حاضر به سود هیچکس نیست.


سرمایه امن


به نظر سرمایه گذاران با این موضوع موافقند؛ افزایش شتابزده ارزش اسکناس آمریکا در ماه گذشته نه تنها نشانه‌ای از هجوم سرمایه گذاران سرتاسر جهان به سمت دلار به عنوان پناهگاهی امن در رکود مالی ناشی از پاندمی کووید-۱۹ بود، بلکه آبستن خطرات خاص خودش نیز بود.


این خطرات به طور ویژه متوجه بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه‌ای است که در سال‌های اخیر با بدهی‌های دلاری تا خرخره زیر قرض رفته اند. این کشورها از دو ناحیه با بدشانسی مواجه شده اند؛ ریزش تقاضا برای صادراتشان به دلیل تعطیلی گسترده اقتصاد جهان و افزایش هزینه‌های بازپرداخت بدهی دلاری‌شان به واسطه افزایش ارزش اسکناس سبز آمریکا برابر ارز داخلی آنها.


«مائوری آبستفلد» اقتصاددان ارشد و اسبق صندوق بین المللی پول در این خصوص گفت: افزایش شدید ارزش دلار برای کشورهایی که بخش زیادی از بدهی‌هایشان بر مبنای دلار است، می تواند فاجعه‌بار باشد.


براساس اطلاعات آماری بانک تسویه حساب های بین المللی (BIS)، مجموع اعتبار دلاری تخصیصی به وام‌گیرندگان به غیر از بانک‌ها، در  سپتامبر ۲۰۱۹ به ۱۲.۱ تریلیون دلار افزایش پیدا کرده است. این رقم در مقایسه با یک دهه قبل، بیش از دوبرابر افزایش داشته و تقریبا معادل ۱۴ درصد رشد ناخالص داخلی جهان است؛ این نسبت در بحران مالی سال ۲۰۰۹ زیر ۱۰ درصد بود.


دلار آمریکا از ارتفاعات ماه مارس خود عقب نشینی کرد و بخشی از این اتفاق به واسطه تلاش‌های فدرال رزرو برای تزریق نقدینگی به اقتصاد این کشور بود. فدرال رزرو با برزیل، کره جنوبی و مکزیک به منظور تزریق نقدینگی خطوط سوآپ ارزی راه اندازی کرد و علاوه بر این، به منظور فراهم کردن شرایط برای بانک های مرکزی خارجی در راستای سوآپ (تبادل) هرگونه اوراق قرضه خزانه داری تحت اختیارشان در ازای پول نقد، تسهیلات توافق بازخرید موقت را نیز ایجاد نمود.


با وجود این تلاش ها، ارزش دلار در مقایسه با ابتدای سال جدید میلادی و پیش از شیوع ویروس کرونا، به شکلی چشمگیر بالاتر بود. ترامپ جمعه هفته گذشته در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران اذعان داشت که دلار قوی می تواند به شرکت های تولیدی آمریکا لطمه وارد کند و گفت: فروش محصولات در خارج از کشور سخت‌تر شده است. برای تولیدکنندگان هم شرایط کمی سخت‌تر است. گاهی اوقات هم این سختی کمی بیشتر است.


ترامپ اما برخلاف گذشته، در خصوص مزایای دلار قدرتمند بزرگ نمایی کرد و گفت: همه می خواهند در کشور ما سرمایه گذاری کنند. مردم امنیت کشور ما را می خواهند. آبستفلد در این باره تاکید کرد: شاید شرایطی به وجود آید که در آن افزایش شدید ارزش دلار اقتصاد جهان را به بی ثباتی بکشاند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر