04 ارديبهشت 1399 - 11:49

بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را ۱۰۰ نقطه پایه کاهش داد

بانک مرکزی ترکیه با هدف حمایت از اقتصاد کرونازده این کشور، نرخ بهره پایه را به اندازه یک واحد درصد کاهش داد.
کد خبر : ۱۱۳۵۷۰
ترکیه

به گزارش ایبِنا از آناتولی، بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره سیاستی را که تحت عنوان نرخ بهره رپو یک هفته‌ای نیز شناخته می‌شود، از ۹.۷۵ به ۸.۷۵ کاهش داد.


تصمیم مذکور در بیانیه منتشر شده توسط کمیته سیاست پولی بانک مرکزی ترکیه پس از چهارمین نشست از سری نشست‌های ۱۲گانه آن که برای سال ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شده است، اعلام شد.


نهاد سیاستگذار پولی ترکیه از جولای سال ۲۰۱۹ تاکنون هشت بار پیاپی نرخ بهره را کاهش داده است.


این بانک تاکید کرد که فعالیت اقتصادی از اواسط ماه مارس به دلیل پاندمی کرونا و آثار ناشی از آن بر تجارت خارجی، گردشگری و تقاضای داخلی شروع به تنزل کرده و تضعیف شده است.


براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی ترکیه، ترازنامه کنونی این کشور کسری بودجه‌ای را نزدیک به ۱.۲۳ میلیارد دلار در فوریه و ۱.۸ میلیارد دلار در ژانویه، به ثبت رسانده است.


کاهش شدید قیمت کالاهای بین المللی به شکلی مثبت روی پیش بینی نرخ تورم این کشور تاثیر گذاشته و این در حالی است که ارزش لیر ترکیه به تازگی تحت تاثیر تحولات جهان، افت پیدا کرده است.


براساس داده‌های موسسه آمار ترکیه (ترک استت)، نرخ تورم سالیانه این کشور در ماه مارس ۱۱.۸۶ درصد اعلام شد که در مقایسه با ۱۲.۳۷ درصد ماه پیش از آن با کاهش روبرو بود.


بانک مرکزی ترکیه با در نظر گرفتن تمامی تحولات تاکید کرد که برآورد تورم در پایان سال مالی، امیدوارکننده نبوده و نزولی است.


دولت ترکیه در برنامه اقتصادی جدید خود برای سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ که سپتامبر سال گذشته اعلام شد، نرخ تورم را ۸.۵ درصد هدفگذاری کرده است.


پیش بینی این بانک از نرخ تورم در پایان سال مالی جاری ۸.۲ درصد است.


بانک مرکزی ترکیه در ماه مارس نرخ بهره را به اندازه یک درصد کاهش داد و ان را از ۱۰.۷۵ به ۹.۷۵ درصد رساند؛ از آغاز سال جدید میلادی، این بانک در مجموع نرخ بهره را به اندازه ۳۲۵ نقطه پایه کاهش داده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها