04 ارديبهشت 1399 - 15:25

اتحادیه اروپا: مخالفت با تقاضای ایران از IMF تاسف‌برانگیز است

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اقدام آمریکا مبنی بر ممانعت از تحقق درخواست وام ایران از صندوق بین المللی پول را مورد نکوهش قرار داد.
کد خبر : ۱۱۳۵۸۰
جوزپ بورل

به گزارش ایبِنا از فارین پالیسی، «جوزپ بورل» در پایان جلسه وزرای خارجی اتحادیه اروپا، در جریان یک نشست مطبوعاتی مجازی گفت: متاسفم که آمریکا با اتخاذ این تصمیم از سوی صندوق بین المللی پول برای اعطای وام به ایران مخالفت می‌کند. از نگاه بشردوستانه، این تصمیم و این درخواست باید مورد پذیرش قرار گیرد.


«جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران اوایل ماه مارس در توییتر نوشت که «کریستالینا جورجیوا» رییس صندوق بین المللی پول «گفته است که کشورهای متاثر از کووید-۱۹ از طریق ابزار تامین مالی سریع RFI مورد حمایت قرار خواهند گرفت. بانک مرکزی ما نیز بلافاصله برای دسترسی به این تسهیلات درخواست داد.


رویترز نیز به نقل از «عبدالناصر همتی» رییس کل بانک مرکزی ایران نوشت که «برای کمک به مبارزه‌مان علیه ویروس کرونا در نامه‌ای به رییس صندوق بین المللی پول، درخواست دسترسی به ۵ میلیارد  دلار از محل بودجه اضطراری RFI را مطرح کردم.»


براساس آمار دانشگاه جانز هاپکینز، تاکنون در ایران بیش از ۵ هزار نفر جان را خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند؛ رقمی که یکی از بالاترین آمار تلفات در دنیا محسوب می‌شود. اما مقامات ارشد دولت «دونالد ترامپ» می‌گویند که دولت ایران میلیاردها دلار در اختیار دارد و به همین دلیل با درخواست این کشور مخالفت کرده اند.


بورل که تاکید دارد «ما حامی این ایده هستیم که در این برهه تحریم‌ها نمی‌تواند تجارت کالاهای بشردوستانه را تحت الشعاع قرار دهد»، در این خصوص گفت: اگر تصمیم بر رد درخواست ایران گرفته شود، واقعا و از اعماق وجود و بنا به دلایل بشردوستانه تاسف می‌خورم.


وی افزود: این در حالی است که مشکل، ظرفیت ایران برای داشتن سرمایه، خرید و پرداخت پول منابع مورد نیازش برای مقابله با ویروس کرونا است و آنها نیازهایی دارند که به دلیل عدم در اختیار داشتن سرمایه مورد نیاز، قادر به تامین آن نیازها نیستند.


وزیر اسبق امور خارجه اسپانیا گفت که آمریکا تاکید کرده است که تحریم‌ها «هیچ تاثیری روی کمک‌های بشردوستانه ندارد.»


وی افزود که به همین دلایل (بشردوستانه) «ما در وهله اول از ایده تعدیل تحریم‌ها و سپس درخواست ایران از صندوق بین المللی پول برای دسترسی به کمک مالی حمایت می‌کنیم.»

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر