07 ارديبهشت 1399 - 10:00
کارشناس بازار سرمایه :

رشد بازار سهام ادامه‌ دارد

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به نقدینگی موجود در این بازار و نیز رکود حاکم بر سایر بازارها، بدون شک رشد و رونق معاملات بازار سرمایه ادامه‌دار خواهد بود.
کد خبر : ۱۱۳۶۲۸
بورس

محسن عباسی در گفتگو با ایبِنا با اشاره به تداوم رونق معاملات بازار سرمایه و نیز ادامه رشد شاخص بورس گفت: خوشبختانه آرزوی دیرین این بازار که افزایش جایگاه خود در اقتصاد کشور بوده، رفته رفته در حال تحقق است و بجز باور مردم به بازار سهام و در پی آن نقدینگی خوبی که به سمت این بازار روانه شده است، حالا این باور در مسئولین کشور از جمله رئیس جمهور و رئیس بانک مرکزی هم بوجود آمده است؛ تا جایی که رییس جمهور در خصوص آمار مشارکت‌کنندگان در عرضه اولیه صحبت می‌کند و یا این که رییس بانک مرکزی با توصیه‌های خود نقدینگی را به سمت بورس هدایت می‌کند.


این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که روند رو به رشد شاخص بورس و افزایش قیمت سهام شرکت‌ها تا چه زمانی ادامه‌دار خواهد بود، اذعان داشت: با توجه به نقدینگی موجود در این بازار و نیز رکود حاکم بر سایر بازارها، بدون شک رشد و رونق معاملات بازار سرمایه ادامه‌دار خواهد بود.


مدرس دانشگاه علامه طباطبایی افزود: در این میان اما نکته حائز اهمیت این است که اکنون دیگر عدد شاخص بورس مهم نیست؛ بلکه مهم‌تر از این موضوع توسعه بورس و بازار سرمایه و تبدیل شدن آن به یک "موضوع عمومی" به جای یک "موضوع تخصصی" است.


وی گفت: به دلیل عوامل مختلفی که موجب حضور گسترده مردم در این بازار شده است، بازار سرمایه پوست‌اندازی کرده و تا سال‌ها همچنان مورد توجه خواهد بود. از این رو متولیان اقتصادی و نیز مدیران بازار سرمایه باید خود را آماده بزرگ‌تر شدن بازار سهام کنند و با اقداماتی همچون توسعه زیرساخت‌های آموزشی و الکترونیکی معاملات، فرآیند و سرعت ورود افراد به بورس را بیشتر کنند.


عباسی با تاکید بر لزوم ارتقای هسته معاملات و فراهم آوردن زیرساخت‌های الکترونیکی معاملات، با توجه به افزایش حجم نقدینگی حاضر در بازار سرمایه گفت: از آنجا که نقدینگی خوبی توسط اقشار مختلف جامعه به سمت بازار سرمایه سرازیر شده است و این موضوع موجب آشنایی بیشتر افراد با بازارهای مالی و مفاهیم اقتصادی شده است، باید تلاش کنیم تا بازار سرمایه تبدیل به رویای جوانان و کارآفرینان شود و از این منظر می‌توانیم بخشی از مشکل بیکاری جامعه و از همه مهمتر تامین مالی بنگاه‌ها و صنایع را حل کنیم.


این کارشناس بازار سرمایه در خصوص ادامه روند رونق و رو به رشد بازار سهام تاکید کرد: نباید منتظر ریزش شاخص بورس و قیمت سهام بود و دستکم این اتفاق به این زودی‌ها رخ نخواهد داد.


وی با اشاره به این که بازار سهام همیشه دوره رونق و رکود دارد و این اتفاق‌ها ذات این بازار و لازمه رشد آن است، گفت: در برخی سهم‌های کوچک بازار ممکن است حباب قیمتی وجود داشته باشد که البته این موضوع چیز جدیدی نیست و در بازار چند سال پیش و حتی سال‌های قبل‌تر هم این موضوع وجود داشته است.


این مدرس دانشگاه در تحلیل شرایط کنونی بازار سرمایه با پیش‌بینی تداوم رونق بازار سهام تا پایان کار دولت فعلی، اظهار داشت:‌ در حال حاضر بازار سهام از یک بازار کوچک به یک بازار تاثیرگذار در کشور تبدیل شده است، تورم را کنترل می‌کند، بازارهای موازی دیگر را تعدیل کرده است و مردم را از تب و تاب چک کردن قیمت دلار و سکه و حضور در سبزه میدان منصرف کرده است.


وی همچنین در پاسخ به این پرسش که پایان راه روند کنونی و صعودی کلیت بازار سهام گفت: اگر یکی دو سال پیش ما صحبت از شاخص ۷۰۰ هزار واحدی می‌کردیم، صحبت از شرکت بیش از ۲ میلیون نفر در عرضه اولیه می‌کردیم و حجم معاملات ۱۵ هزار میلیارد تومانی در روز را به عنوان هدف دو سال بعد عنوان می‌کردیم، این صحبت‌ها رویایی دست‌نیافتنی تصور می‌شد؛ اما همه این موارد حالا به حقیقت پیوسته است. بنابراین عددهای بالاتر برای شاخص بورس نیز دور از انتظار نیست.


این کارشناس بازار سرمایه در پایان یادآور شد: باید به جای تمرکز بر فروش نفت، سرمایه‌گذاران را در فضای اعتماد به بازار سهام کشور بیاوریم، بورس را رونق ببخشیم، کارآفرینی را تقویت کنیم، سهام شرکت‌ها را در بورس‌های بین‌المللی پذیرش کنیم و واگن بورس تهران را به قطار بین‌المللی بورس‌های دنیا وصل کنیم تا این اتفاق، کل اقتصاد کشور را با رشد همراه کند.

برچسب ها: بورس چشم انداز
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر