07 ارديبهشت 1399 - 10:00
سلیمی در گفتگو با ایبِنا مطرح کرد؛

صندوق‌های قابل معامله؛ روش جدید واگذاری و خصوصی‌سازی

عضو هیات مدیره بانک خاورمیانه می‌گوید طرح دولت برای واگذاری سهم خود در بانک‌ها و بیمه‌ها در قالب صندوق‌های قابل معامله (ETF) روش جدید واگذاری و خصوصی‌سازی است.
کد خبر : ۱۱۳۶۵۱
خصوصی سازی

سیدحسین سلیمی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره طرح دولت برای واگذاری سهم خود در بانک‌های تجارت، صادرات و ملت و شرکت‌های بیمه البرز و اتکایی امین اظهار داشت: دولت می‌خواهد سهم خود را در بانک‌ها، پتروشیمی‌ها، شرکت‌های فولادی با تخفیف واگذار کند. البته بنا بر این است که این انتقال به نحوی باشد که مدیریت هنوز در اختیار دولت بماند.


وی با اشاره به مشکلاتی که برخی از واگذاری‌ها در گذشته به وجود آورده بودند، تصریح کرد: خریداران سهام به دنبال سود هستند و دولت نیز قصد دارد مدیریت بنگاه‌های خود را به تدریج واگذار کند. در این طرح، هر فرد با یک کد ملی می‌تواند یونیتی را تا سقف دو میلیون تومان خریداری کند.


عضو اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: نمی‌توان انتظار داشت مجامع عمومی بانک‌هایی که به این شکل واگذار می‌شوند، با مشارکت تمامی سهامداران برگزار شود. در ایران مانند کشورهای پیشرفته از جمله آمریکا سیستم «بروکینگ» برای برگزاری مجامع و مشارکت برخط نداریم.


عضو هیات مدیره بانک خاورمیانه ادامه داد: باید بپذیریم که امروز دولت نیاز مالی دارد و به دنبال آن است تا از طریق واگذاری سهام خود مبلغی را دریافت کند و آن شرکت نیز در دست فرد یا عده‌ای خاص قرار نگیرد. از این طریق سرنوشت یک میلیون یا حتی بیشتر افراد سهامدار نیز به خطر نخواهد افتاد.


سلیمی تصریح کرد: نمی‌توان انتظار داشت که برخی از شرکت‌های بزرگ مانند پتروشیمی‌هایی که ارزش آنها تا ۱۵ درصد از ارزش کل بازار بورس امروز کشور است را به یکباره واگذار شوند. واگذاری و خصوصی‌سازی از طریق ETF ها روش جدیدی است که دولت به دنبال اجرای آن است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر