07 ارديبهشت 1399 - 13:40
بعد از یک هفته پرکار؛

اقدامات مورد انتظار بانک‌های مرکزی بزرگ جهان در فشار مضاعف کرونا

بانک های مرکزی بزرگ جهان با وجود کاهش نرخ بهره به پایین ترین سطوح و تعهد برای خریداری تریلیون ها دلار اوراق قرضه، همچنان برای حمایت از اقتصادهای خود و گذر از رکود ناشی از پاندمی کرونا، تحت فشار هستند.
کد خبر : ۱۱۳۶۶۱
کرونا

به گزارش ایبِنا از بلومبرگ، فدرال رزرو، بانک مرکزی ژاپن و بانک مرکزی اروپا که روی هم رفته تقریبا نیمی از تولید ناخالص جهان را پوشش می‌دهند، پس از آنکه اقتصاد جهان متاثر از پاندمی کرونا از حرکت ایستاده و آشوب در بازارهای مالی آنان را وادار به اقدام کرده است، هفته جاری تشکیل جلسه خواهند داد.


با توجه به اینکه دولت ها قصد دارند در هفته جاری برنامه چند ساله توسعه خود را در سه ماهه نخست سال که در آمریکا و منطقه یورو به اتمام رسیده است، تایید کنند، شاید سیاستگذاران مجبور شوند در راستای تهدید رکود و تسریع بهبود، اقدامات بیشتری را در دستور کار قرار دهند. از گزینه های موجود می توان به تمدید سیاست تسهیل کمی، کمک به تسهیل تخصیص اعتبار به شرکت های در معرض خطر و تعهد به تمدید طولانی‌تر روند کاهشی نرخ بهره اشاره کرد.


«تام اوریک» اقتصاددان ارشد در بلومبرگ اکونومیست می‌گوید: شدت بحران این ویروس بانک‌های مرکزی را مجبور می کند تا محدودیت های عملی را به چالش کشیده و پا را فراتر بگذارند. انتظار داریم بانک مرکزی اروپا برنامه ضربتی خرید دارایی را موسم به خرید اضطراری پاندمی گسترش دهد و بانک مرکزی ژاپن از بسته های حمایتی بیشتری برای شرکت ها رونمایی کند. و فدرال رزرو به عنوان پیشتاز این بحران از حیث وسعت محرک ها، احتمالا به کمک های حمایتی خود نخواهد افزود اما نشان خواهد داد که فضای کافی برای اقدامات بیشتر را در اختیار دارد.


فدرال رزرو


نشست سیاستگذاری ۲۸ و ۲۹ آوریل نخستین جلسه از سری نشست های برنامه ریزی شده در ژانویه خواهد بود اما مقامات این نهاد از ان زمان تاکنون بارها با یکدیگر ملاقات کرده اند.


فِد نرخ بهره را تقریبا به صفر رسانده و مجموعه ا از اقدامات اضطراری و تسهیلات وام خارج از عرف را به منظور حمایت از بازارها و تداوم جریان پول و اعتبار در کسب و کارها معرفی کرده است. ترازنامه فِد همین حالا به ۶.۵۷ تریلیون دلار رسیده است.


اقتصاددانان در تحقیق انجام شده توسط بلومبرگ انتظارات خود را در خصوص اعمال هرگونه تغییر چشمگیر در برنامه های فِد در جلسه این هفته، محدود کرده اند به طوری که اکثریت آنان حدود ۸۷ تا ۹۰ درصد گفته اند که انتظار ندارند سیاستگذاران هیچ تاریخ مشخصی را در مورد اینکه تا چه زمانی قصد دارند نرخ بهره را نزدیک صفر نگه دارند، اعلام کرده و یا توضیحاتی را در خصوص اقدامات آتی در رابطه با خرید گسترده اوراق قرضه ارائه دهند.


اما سرمایه‌گذاران بی‌صبرانه در انتظارند تا از «جروم پاول» رییس فدرال رزرو نشانه‌ای هرچند کوچک از میزان هراس فِد از تداوم رکود و پیش بینی آن از احیای اقتصادی بروز دهد.


بانک مرکزی اروپا


بانک مرکزی اروپا پنجشنبه هفته گذشته سیاست‌های خود را معین کرد و این در حالی است که در همهمه دولت ها بر سر اقدام مالی مشترک، بار سنگینی را روی دوش خود احساس می‌کند.


حتی پس از آنکه «کریستین لاگارد» رییس این نهاد هفته گذشته به سران اقتصادی اتحادیه اروپا اعلام کرد که اقدامات آنان محدود و بسیار با تاخیر بوده و نسبت به کاهش ۱۵ درصدی رشد اقتصادی منطقه یورو در سال جاری هشدار داد، آنها همچنان از چگونگی ایجاد یک صندوق احیا ناکام مانده اند.


محرک‌های بیشتر


اقتصاددانان پیش بینی می‌کنند بانک مرکزی اروپا فرآیند خرید اضطراری اوراق قرضه را در اواخر سال جاری تشدید کند.


بیشتر اقتصاددانان انتظار دارند که این نهاد در نشست هفته جاری خود سیاست پولی معمول خود را همچنان متوقف نگه دارند. این نهاد به تازگی متعهد شده است که برنامه خرید دارایی را در سال جاری به اندازه بیش از یک تریلیون یورو افزایش داده و شرایط اعطای وام به شرکت‌ها را توسط بانک‌ها تسهیل کند.


اما از هر چهار اقتصاددان شرکت کننده در تحقیق بلومبرگ یک نفر معتقد است که بانک مرکزی اروپا همچنان قادر است تا وسعت برنامه موسوم به خرید پاندمی خود را تا ۷۵۰ میلیارد یورو افزایش دهد. بسیاری از آنان چنین اتفاقی را در ماه سپتامبر پیش بینی می‌کنند.


بانک مرکزی ژاپن


بانک مرکزی ژاپن پس از تشدید برنامه خرید صندوق های قابل معامله (ETF) و اوراق مشارکت، احتمالا در نشست روز دوشنبه در خصوص صدور مجوز برای خرید نامحدود اوراق قرضه دولتی و تغییر هدفگذاری فعلی آن (۸۰ تریلیون یِن) بحث خواهد کرد.


«هاریوهیکو کورودا» رییس بانک مرکزی ژاپن و سایر سیاستگذاران این نهاد احتمالا اقدامات خود را در راستای اعتباربخشی به شرکت‌ها و کسب و کارهای آسیب‌دیده از پاندمی کرونا، افزایش خواهد داد.


اقدامات مورد انتظار


حدود ۸۳ درصد از ۴۰ تحلیلگر شرکت کننده در این تحقیق پیش بینی می‌کنند که بانک مرکزی ژاپن به منظور حمایت از اعطای وام بانکی به شرکت‌ها و کسب و کارها ابزارهای جدیدی را معرفی خواهد کرد.


از گزینه‌های موجود می‌توان به افزایش خرید اوراق تجاری و اوراق مشارکت و یا بسط عملیات اعطای وام به نحوی که شرکت‌های کوچک‌تر از بانک‌های کوچک‌تر بهره ببرند، اشاره کرد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر