08 ارديبهشت 1399 - 08:25
یک نماینده مجلس:

آزادسازی سهام عدالت باید مالکیت دولت را هم به پایان برساند

نماینده منتخب مجلس یازدهم اعلام کرد: آزادسازی سهام عدالت باید به‌گونه‌ای باشد که به مدیریت و مالکیت دولت بر این سهام پایان ببخشد.
کد خبر : ۱۱۳۶۹۲
حسن شجاعی

 حسن شجاعی در گفتگو با ایبِنا گفت: سهام عدالت از سال ۱۳۸۵ با این شرط میان مشمولان توزیع شده است که پس از ۱۰ سال، از محل سود سالیانه این سهام، اقساط سهام عدالت مشمولان تسویه شده و مطابق قانون با پایان یافتن این مدت، سهام عدالت می‌بایست قابلیت خرید و فروش پیدا می‌کرد.


منتخب مردم ابهر، خرم‌دره و سلطانیه در مجلس افزود: این در حالی است که با گذشته چند سال از پایان این مهلت قانونی، مشمولان سهام عدالت که بیشتر آنها از جمله اقشار تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند و از نظر مالی شرایط مناسبی ندارند، نه می‌دانند صاحب چه نوع سهامی هستند و نه این که اختیار مال و دارایی خود را برای فروش دارند.


وی اضافه کرد: متاسفانه دولت هم با تاخیر لایحه آزادسازی سهام عدالت را به مجلس ارائه داده است، و هنوز جزئیات بیشتری از تصمیم خود برای آزادسازی این سهام منتشر نکرده تا نقاط مثبت و منفی آن بررسی و کارشناسی شود.


وی ادامه داد: با وجود این به تازگی رئیس سازمان خصوصی‌سازی وعده داده که سهام عدالت از آبان ماه امسال قابلیت آزادسازی پیدا می‌کند. این در حالی است که آزادسای سهام عدالت منوط به تصویب و اجازه مجلس یازدهم است. از این رو با توجه به این که مجلس جدید عملا از خردادماه کار خود را آغاز می‌کند و موارد مهمی را در دستور کار دارد، دور از انتظار است که تا آبان ماه لایحه سهام عدالت در مجلس بررسی و کارشناسی شده و پس از رفع نواقص احتمالی و تصویب، برای اجرا به دولت ابلاغ شود.


شجاعی تصریح کرد: به همین دلیل لازم است تا شروع بکار مجلس یازدهم، دولت جزئیات برنامه خود را برای آزادسازی این سهام منتشر کند تا اگر مشکلات و نقدهایی به آن وارد است، برطرف شود.


وی تاکید کرد: علاوه بر این، آزادسازی سهام عدالت و سپردن اختیار دادوستد این سهام به مردم، نیاز به فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی گسترده دارد؛ چرا که جمعیت قابل توجهی از مشمولان سهام عدالت از سواد مالی لازم برای مدیریت سهام عدالت خود برخودار نیستند.


شجاعی گفت: نکته مهم دیگر در زمینه سهام عدالت این است که آزادسازی این سهام باید به‌گونه‌ای باشد که به مدیریت و مالکیت دولت بر سهام عدالت پایان ببخشد؛ چرا که یکی از اهداف مهم توزیع سهام عدالت گسترش فرهنگ سهامداری و کوچک شدن دولت است.


وی اذعان داشت: با توجه به رشد خوبی که بازار سرمایه در یکی دو سال گذشته و نیز سال‌جاری تجربه کرده است، ارزش سهام عدالت مشمولان نیز بنا به تازه‌ترین آمار منتشر شده تقریبا ۱۴ برابر شده است که عدد قابل توجهی برای برخی از مشمولان است و می‌تواند در شرایط کنونی اقتصاد کشور و برخی این دسته از مشمولان مفید باشد.


این نماینده مجلس تاکید کرد: با توجه به رشدی که سهام عدالت داشته است، به عنوان مثال در حال حاضر ارزش روز سهام عدالت هر یک از مشمولان کمیته امداد و سازمان بهزیستی حدود ۱۴ میلیون تومان است که این رقم برای یک خانواده ۵ نفره حدود ۷۰ میلیون تومان می‌شود؛ که این رقم می‌توان مشکلات زیادی از این خانوارها بویژه در شهرستان‌ها حل کند.


وی تصریح کرد: این در حالی است که متاسفانه مشمولان سهام عدالت از حق خرید و فروش سهام خود و مزایای آن برخودار نیستند. به همین دلیل یکی از مواردی که باید در مجلس یازدهم به عنوان اولویت مطرح باشد، بررسی و تصویب آزادسازی سهام عدالت است.


شجاعی با تاکید بر این که آزادسازی سهام عدالت توسط دولت نباید به‌گونه‌ای باشد که دولتمردان کماکان به مدیریت و مالکیت خود بر سهام عدالت ادامه دهند، گفت: به عنوان یکی از نماینده‌های مجلس یازدهم طرح آزادسازی سهام عدالت را پیگیری خواهم کرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر