15 ارديبهشت 1399 - 11:02

توضیحات همتی درباره حذف ۴ صفر از پول ملی

رئیس بانک مرکزی با بیان اینکه تسهیل مبادلات بازرگانی مردم مهم‌ترین وظیفه بانک مرکزی است، گفت: احیای مسکوکات در کشور باعث احیای پول ملی در مبادلات ارزی می‌شود.
کد خبر : ۱۱۳۹۰۶
عبدالناصر همتی

به گزارش ایبِنا، با حذف چهار صفر از پول ملی، «ریال» به «تومان» تغییر می‌کند و بر اساس لایحه اصلاح ماده یک قانون پولی و بانکی کشور هرتومان معادل ۱۰٫۰۰۰ریال واَضعاف آن «قران» خواهد بود و هر تومان معادل ۱۰۰ قران وی شود
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، دکتر همتی رییس کل بانک مرکزی، صبح امروز در صحن علنی مجلس در خصوص حذف چهار صفر از پول ملی، گفت: با توجه به تورم مزمن ۵دههٔ گذشته کارایی ریال و دینارعملا ازبین رفته و در جامعه عرف اصلی تومان است و افراد جامعه در مبادلات خود از این واحد استفاده می‌کنند.وحتی به جای ۵۰هزار تومان از لفظ ۵۰تومان استفاده می‌کنند .


وی در خصوص میزان هزینه ناشی از تغییر اسکناس‌ها گفت: ما ۸ میلیارد اسکناس در گردش داریم که ۵ میلیارد از آن کمتر از ۲ هزار تومان است و با این تغییر سکه های یک و دو تومانی را به جریان می‌اندازیم؛ در حال حاضر سالانه یک میلیارد اسکناس امحا می‌کنیم که هزینه سالیانه آن ۴۰۰ میلیارد تومان است.


دکتر همتی با تاکید بر اینکه حفظ حیثیت ظاهری پول ملی بسیار مهم است، عنوان کرد: در حال حاضر پول ملی با دلار و یورو بسیار اختلاف دارد و رابطه پول ملی با دلار  ۰.۰۰۰۰۰۶ است که رابطه بسیار ضعیفی دردنیا محسوب می‌شود.


وی با اشاره به اینکه حذف صفرها از پول ملی به احیای مسکوکات کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر سرانه اسکناس ۱۰۲ است و این سرانه درباره مسکوکات به ۲۶ می رسد؛ در حالیکه در کشورهای دیگر  سرانه مسکوکات حتی سه رقمی است.


رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه این طرح اثری بر تورم ندارد و تورم در این مقوله، علت است نه معلول، تصریح کرد: یک سال است در کمیسیون اقتصادی درباره این موضوع بحث و بررسی می‌شود و از آنجایی که تسهیل مبادلات بازرگانی از وظایف اصلی بانک مرکزی است بنابراین یکی از ملزومات  این تسهیل‌گری نظام پرداخت ویکی از مهمترین ان نیز اسکناس ومسکوک است.


دکتر همتی همچنین اظهار داشت: تعویض اسکناسها امری تدریجی خواهد بود و هر دو واحد پول به موازات هم در جامعه استفاده می شوند تا بهتر مورد پذیرش مردم قرار گیرد .


رئیس شورای پول و اعتبار همچنین در خصوص زمان مورد نیاز برای ایجاد این تحول، گفت: از ۲ تا ۵ سال بسته به شرایط آماده سازی آن طول می کشد و تلاش ما این است که در اسرع وقت صورت گیرد و کارهای کارشناسی و سرعت، لطمه ای به اجرای مطلوب آن نزند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر