19 ارديبهشت 1399 - 11:07
یک اقتصاددان مطرح کرد؛

راه اندازی تابلوی زمین و مسکن در بورس کالا اتفاقی مثبت در اقتصاد

یک اقتصاددان می گوید راه اندازی تابلوی زمین و مسکن در بورس کالا اتفاقی مثبت در اقتصاد است.
کد خبر : ۱۱۴۰۲۷
مسکن

به گزارش ایبِنا،  وزیر امور اقتصادی  و دارایی در حالی از راه اندازی بورس مسکن در آینده نزدیک خبر داده که معاون وزیر راه و شهرسازی نیز از انجام برنامه ریزی های نهایی برای تولید و عرضه مسکن از طریق سازوکار بورس کالا خبر می دهد؛ در همین زمینه یک اقتصاددان آغاز معاملات مسکن روی تابلوی بورس کالا را یک اتفاق مثبت در اقتصاد کشور قلمداد می کند.
سید مصطفی صفاری در خصوص آغاز معاملات مسکن در بورس و همچنین عرضه اموال مازاد بانک ها و دولت در این بورس به خبرنگار ایبِنا، گفت: وزیر اقتصاد در حالی از راه اندازی معاملات مسکن در بورس سخن گفته است که به نظر می رسد این معاملات برای املاک با ارزش بالا و یا پروژه های عمده مسکن اجرایی خواهد شد.


وی افزود: با توجه به ساختارهای موجود و سازوکارهای معاملاتی که در بورس کالا فراهم است، می توان این اموال و املاک را روی تابلوی معاملات عرضه کرد. در بازار مسکن، قیمت براساس عرضه و تقاضای همان منطقه تعیین می شود؛ به طوری که ارزش دو ملک با شرایط مشابه در دو منطقه، متفاوت است و شاید راهکاری که بتوان این اموال را عرضه کرد، علاوه بهره گیری از مکانیسم حراج به شکل شفاف، استفاده از تابلوی مناقصه و مزایده بورس کالا باشد که سازوکارهای آن پیش از این طراحی شده است.   


این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: نکته مهمی که وجود دارد این است که معاملات بزرگ در بازار مسکن بیشتر در قالب مزایده امکان پذیر است. حال آنکه بورس محلی برای نقل و انتقالات است بنابراین می توان این معاملات را در بورس کالا به صورت آکشن و یا همان حراج انجام داد.


وی در خاتمه سخنان خود گفت: بازار مسکن متقاضیان و بازیگران خاص خود را دارد و برای آنکه بتوان اموال دولت و مسکن را در بورس عرضه کرد، روش معاملات حراج در بورس شرایطی را مهیا می کند تا همه بتوانند در آن شرکت کرده و معامله کنند. حال آنکه روش حراج بورسی جایگزین پیشنهاد قیمت به صورت پاکت در روش مزایده خواهد شد.


براساس این گزارش، کارشناسان مزایای راه اندازی تابلوی مسکن در بورس کالا را خارج شدن معاملات و نحوه قیمت ها از سایه به وسیله شفافیت در کشف قیمت‌ها، کاهش واسطه گری ها، دسترسی به داده‌های آماری و امکان پیش‌بینی‌پذیری بازار مسکن عنوان می کنند.

برچسب ها: مسکن بورس کالا
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر