21 ارديبهشت 1399 - 09:09
در ۲ ماهه نخست ۲۰۲۰ رخ داد؛

افزایش ۵۲ درصدی صادرات ایران به اتحادیه اروپا

صادرات ایران به اتحادیه اروپا در حالی در دو ماهه نخست سال ۲۰۲۰ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ حدود ۵۲ درصد افزایش یافته که ارزش واردات کشورمان از این اتحادیه نیز رشدی ۷ درصدی را به ثبت رسانده است.
کد خبر : ۱۱۴۰۶۹
اتحادیه اروپا

به گزارش خبرنگار ایبِنا، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران براساس آمارهای یورواستات، به بررسی تجارت ایران با ۲۷ کشور اتحادیه اروپا در ۲ ماهه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی پرداخته و نوشته است: ارزش تجارت کالایی ایران و اتحادیه اروپا (۲۷ کشور) در دو ماهه نخست سال ۲۰۲۰ حدود ۸۲۴ میلیون یورو بوده که از این مقدار، حدود ۱۷۵ میلیون یورو مربوط به صادرات کالایی ایران به اتحادیه اروپا و ۶۴۹ میلیون یورو مربوط به واردات کالایی ایران از اتحادیه اروپا بوده است.


تراز تجاری ایران با اتحادیه اروپا نیز طی مدت مذکور با بهبود ۱۷.۵ میلیون یورویی به حدود منفی ۴۷۳ میلیون یورو طی دو ماهه نخست ۲۰۲۰ رسیده است. عامل مسلط در افزایش ارزش صادرات و واردات کالایی ایران به اتحادیه اروپا طی مدت مذکور، به ترتیب رشد ارزش صادرات سوخت‌های معدنی، روان‌کننده‌ها و محصولات مرتبط و افزایش واردات مواد غذایی و حیوانات زنده از اتحادیه اروپا بوده است.


براساس این گزارش اگرچه ارزش صادرات یا واردات ایران به اتحادیه اروپا در دو ماهه نخست ۲۰۲۰ نسبت به دو ماهه ۲۰۱۹ رشد کرده، اما نسبت به ارقام مشابه ۲۰۱۸، کاهش قابل توجهی به علت افت شدید صادرات نفتی و تحریم‌های وضع شده علیه ایران، داشته است.


جزییات صادرات ایران به اتحادیه اروپا


صادرات کالایی ایران به کشورهای اتحادیه اروپا در دو ماهه نخست سال ۲۰۲۰ نسبت به دو ماهه نخست سال ۲۰۱۹ در بیش از نیمی از کشورها (۱۴ کشور) افزایش و در ۱۱ کشور کاهش یافته است (در زمان تهیه این گزارش آمار دو کشور موجود نبوده است.)


با این حال صادرات ایران در دو ماهه نخست سال ۲۰۲۰ به کشورهای اتحادیه اروپا نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۵۲ درصدی داشته است. ۵ مقصد عمده صادراتی ایران به اتحادیه اروپا در میان ۲۷ کشور عضو این اتحادیه در دو ماهه نخست سال ۲۰۲۰؛ کشورهای آلمان، ایتالیا، هلند، اسپانیا و بلژیک هستند که در مجموع حدود ۷۸ درصد از ارزش صادرات ایران به اتحادیه اروپا به این کشورها انجام می‌شود.


بیشترین رشد ارزش صادرات ایران در دو ماهه نخست سال ۲۰۲۰(نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹) به کشورهای لوکزامبورگ، هلند و فنلاند بوده است. موثرترین عامل در افزایش ارزش صادرات ایران به اتحادیه اروپا در مدت مذکور نیز، افزایش صادرات ایران به کشورهای هلند (با مشارکت ۲۲.۸ واحد درصد)، آلمان (با مشارکت ۱۰.۴ واحد درصد(اسپانیا (با مشارکت ۶.۸ واحد درصد)، بلژیک (با مشارکت ۳.۱ واحد درصد) و ایتالیا (با مشارکت ۲.۴ واحد درصد) بوده است.


بیشترین کاهش در ارزش صادرات ایران به اتحادیه اروپا نیز طی مدت مذکور نیز به کشورهای یونان، لاتویا، جمهوری چک، مجارستان و دانمارک بوده است.



افزایش ۷ درصدی واردات ایران از اتحادیه اروپا


واردات کالایی ایران از اتحادیه اروپا (۲۷ کشور) در دو ماهه نخست سال ۲۰۲۰ با افزایش حدود ۴۳ میلیون یورویی نسبت به دو ماهه نخست سال ۲۰۱۹ به حدود ۶۴۹ میلیون یورو (افزایش حدود ۷ درصدی) رسیده است.


عامل مسلط در افزایش ارزش واردات ایران از اتحادیه اروپا در مدت مذکور افزایش واردات گروه مواد غذایی و حیوانات زنده ایران از این کشورها (با مشارکت ۸.۸ واحد درصدی) بوده است. علاوه بر این، افزایش واردات ماشین‌آلات و تجهیزات حمل و نقل با مشارکت ۳.۲ واحد درصدی و مواد خام غیرخوراکی به جز سوخت با مشارکت ۲.۲ واحد درصدی از اتحادیه اروپا نیز از جمله عوامل موثر دیگر در افزایش واردات ایران از اتحادیه اروپا بوده‌اند.


مقایسه گروه کالاهای وارداتی ایران از اتحادیه اروپا در دو ماهه نخست سال ۲۰۲۰ نسبت به دو ماهه نخست سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد سهم واردات گروه کالایی مواد غذایی و حیوانات زنده، مواد خام غیرخوراکی به جز سوخت و ماشین‌آلات و تجهیزات حمل و نقل از ارزش واردات ایران از اتحادیه اورپا طی مدت مذکور افزایش و سهم سایر گروه‌های کالایی کاهش یافته است.


پنج مبدا عمده واردات کالایی ایران از اتحادیه اروپا در میان ۲۷ کشور عضو این اتحادیه در دو ماهه نخست سال ۲۰۲۰ شامل کشورهای آلمان، ایتالیا، هلند، فرانسه و بلژیک هستند که در مجموع حدود ۷۵ درصد از واردات کالایی ایران از این کشورهای اروپایی انجام شده است.


در میان کشورهای اتحادیه اروپا، بیشترین رشد واردات ایران مربوط به کشورهای اسلواکی، بلغارستان، لوکزامبورگ و کرواسی است. موثرترین عامل رشد ۷ درصدی واردات ایران در دو ماهه نخست سال ۲۰۲۰ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ نیز افزایش واردات ایران از کشور آلمان (با مشارکت ۶ واحد درصدی) بوده است.


بلغارستان (با مشارکت ۶.۳ واحد درصدی)، دانمارک (با مشارکت ۲.۳ واحد درصدی) و بلژیک (با مشارکت ۱.۷ واحد درصدی) نیز از دیگر عوامل موثر در افزایش واردات ایران بوده‌اند.


بیشترین کاهش در ارزش واردات ایران از اتحادیه اروپا نیز مربوط به واردات از کشورهای ایرلند، سوئد و فنلاند بوده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر