25 ارديبهشت 1399 - 09:33

تغییر مجدد پیش‌بینی اوپک از تقاضای جهانی نفت

اوپک باردیگر پیش‌بینی خود را از تقاضای جهانی نفت در سال جاری کاهش داد و در عین حال اعلام کرد که کاهش تولیدات از سوی تولیدکنندگان همین حالا هم به بازگشت تعادل به بازار کمک کرده است.
کد خبر : ۱۱۴۲۰۳
اوپک

به گزارش ایبِنا به نقل از رویترز، اوپک هم‌اکنون انتظار دارد که تقاضای جهانی در سال ۲۰۲۰ به اندازه ۹.۰۷ میلیون بشکه در روز یا ۹.۱ درصد کاهش پیدا کند. اوپک ماه گذشته کاهش تقاضای روزانه ۶.۸۵ میلیون بشکه را پیش بینی کرده بود.


قیمت نفت در سال ۲۰۲۰ تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا و جنگ نفتی درگرفته مابین ریاض و مسکو، به شدت ریزش کرد به طوری که نفت خام برنت در ۲۲ آوریل به پایین ترین سطح خود در ۲۱ سال اخیر رسید و هر بشکه ۱۵.۹۸ دلار معامله شد.


اوپک و متحدانش در قالب گروهی موسوم به اوپک پلاس به منظور مقابله با کاهش قیمت نفت، بر سر کاهش بی‌سابقه تولیدات به توافق رسیدند و این در حالی است که آمریکا و سایر تولیدکنندگان نیز از کاهش نفت تولیدی خود خبر دادند. اوپک اعلام کرده بود که این اقدامات تا همین جا هم کمک کننده بوده است.


در گزارش ماهانه اوپک آمده است: فرآیند سریع تنظیم عرضه نفت در واکنش به عدم توازن شدید فعلی در بازارهای جهانی، همین حالا آغاز شده و واکنش‌های مثبتی نیز داشته است به طوری که انتظار می‌رود طی سه ماهه‌های آتی، فرآیند تعادل‌بخشی مجدد با سرعت بیشتری انجام شود.


بدنبال انتشار این گزارش قیمت نفت خود را احیا کرد و از اعماق ماه گذشته به بشکه‌ای ۳۰ دلار رسید.


اوپک انتظار دارد در سه ماهه جاری، شاهد بیشترین ریزش تقاضا بوده و بر این اساس برای سه ماهه دوم کاهش تقاضای روزانه ۵.۴ میلیون بشکه‌ای را پیش بینی کرده است.


این سازمان در ادامه اعلام کرد که در مورد مصرف سوخت در آمریکا، اروپا و کره جنوبی، ریسک نزولی همچنان قابل پیش بینی است.


سازمان کشورهای صادرکننده نفت همچنین برآورد خود را از رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۰ کاهش داد و در گزارش خود پیش بینی کرد که رشد اقتصادی جهان ۳.۴ درصد کاهش پیدا کند و در ادامه اعلام کرد که بحران ویروس کرونا «موجب رکود اقتصاد جهان و وارد شدن شوکی بی سابقه به تقاضای جهانی نفت شده است.»


بر اساس توافق ماه گذشته مابین اوپک و اوپک پلاس در خصوص کاهش تولیدات که از اول ماه مه اجرایی شده است، تولیدات از سوی این سازمان ۹.۷ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.


در گزارش اوپک آمده است که بدنبال فروپاشی توافق قبلی اوپک پلاس در تاریخ ششم مارس، تولیدات در ماه آوریل افزایش پیدا کرده است.


براساس اعلام منابع ثانویه، بدنبال افزایش تولیدات عربستان، امارات و کویت، اوپک در آوریل تولیدات خود را به اندازه ۱.۸ میلیون بشکه در روز افزایش داده و آن را به ۳۰.۴۱ بشکه در روز رسانده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر