28 ارديبهشت 1399 - 10:09
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد:

روند معاملات به شرایط رو به رشد باز خواهد گشت

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به اصلاحی که بازار سهام در چند روز گذشته داشته است بنظر می‌رسد رفته رفته از فشار فروش در بازار سرمایه کاسته شده و شاهد بازگشت کلیت بازار به روند صعودی هستیم.
کد خبر : ۱۱۴۲۹۳
بورس

مهدی کریم‌آبادی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به افت شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها در چند روز گذشته، گفت: در بازاری که قیمت‌ها و شاخص آن از ابتدای امسال تا کنون بدون وقفه رو به رشد بوده و اصلاح و استراحتی نداشته، افت و اصلاح چند روزه امری طبیعی است و نباید این انتظار را داشت که کلیت بازار همواره مثبت باشد.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: از سوی دیگر با توجه به رشد خوبی که از ابتدای سال در شاخص و قیمت سهام شرکت‌ها برخی از سهامداران تجربه شده است، برخی سهامداران ترجیح می‌دهند اقدام به فروش سهام خود و شناسایی سود کسب شده در شرایط فعلی کند و به همین دلیل طی چند روز گذشته شاهد افزایش فشار فروش و غلبه فروشندگان بر خریداران در تالار شیشه‌ای بوده‌ایم.


وی ادامه داد: هر چقدر اصلاح بازار با تاخیر انجام شود، بدون شک ریزش شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها نیز عمیق‌تر خواهد بود.


این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در شرایط کنونی یکی از عوامل تاثیرگذار بر تداوم افت کلیت بازار سهام وضعیت معاملات در چند روز آینده است. این در حالی است که با توجه به اصلاحی که این بازار در چند روز گذشته داشته است بنظر می‌رسد رفته رفته از فشار فروش در بازار سرمایه کاسته شده و سهامداران تمایلی به فروش سهام خود به قیمت‌های کنونی نخواهند داشت.


وی گفت: از این رو بنظر می‌رسد رفته رفته شاهد کاهش شمار فروشندگان در صف‌های فروش باشیم و تا پایان هفته روند معاملات به شرایط متعادل و مثبت باز خواهد گشت.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به این که نقدینگی خوبی به سمت بازار سرمایه طی چند ماه گذشته آمده و فعلا در این بازار نیز ماندگار است، متولیان امر باید با فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مناسب این موضوع را به سهامداران و تازه‌واردان گوشزد کنند که نوسان ذات این بازار است و با یکی دو روز روند منفی نباید هراسی از شرایط بازار داشت.


وی در پاسخ به این پرسش که آیا شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها حبابی هستند، تاکید کرد: شاید قیمت سهام برخی از شرکت‌ها این روزها بالاتر از ارزش ذاتی خود معامله شوند اما این موضوع در سایر بازارها نیز مصداق دارد. به عنوان مثال همه ما می‌دانیم که خودروی پراید نیز بالاتر از ارزش ذاتی خود خرید و فروش می‌شود، اما هم مردم اقدام به دادوستد این خودرو می‌کنند و هم این که کسی از حبابی بودن قیمت این خودرو نمی‌گوید.


این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: از سوی دیگر نگاهی به وضعیت بازارهای مختلف در سال جاری نیز نشان می‌دهد در سایر بازارها هم تورم قابل توجهی در دو ماه گذشته به ثبت رسیده است، بنابراین نباید از حبابی بودن قیمت‌ها و شاخص بورس صحبت کرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر