28 ارديبهشت 1399 - 13:55
اقتصاددان ارشد؛

بانک مرکزی انگلیس با شتاب بیشتری مشغول بررسی نرخ بهره منفی است

اقتصاددان ارشد بانک مرکزی انگلیس می‌گوید که این نهاد برای حمایت از اقتصاد رو به رکود این کشور متاثر از کرونا، با تعجیل بیشتری بدنبال اعمال گزینه‌هایی همچون نرخ بهره منفی و خرید دارایی‌ها ریسکی‌تر است.
کد خبر : ۱۱۴۳۰۱
بانک مرکزی انگلیس

به گزارش ایبِنا از نشریه تلگراف، «اندی هالدِین» احتمال اعمال نرخ بهره منفی و خریداری دارایی‌ها باکیفیت کمتر را تحت برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی انگلیس را رد نکرد.


هالدین در این خصوص گفته است: اقتصاد نسبت به سال گذشته ضعیف‌تر شده است و ما در شرایط فعلی  عملا در کران پایین هستیم و این نقطه محدوده‌ای است که ما را وادار می‌کند تا با فوریت بیشتری به آن بنگریم و این کار را آغاز کرده ایم. چطور می‌توانیم چنین کاری نکنیم؟


مقامات ارشد بانک مرکزی انگلیس پیش‌تر با سیاست نرخ بهره منفی که بانک مرکزی اروپا و ژاپن آن را اتخاذ کرده اند، مخالفت کرده بودند زیرا به اعتقاد آنان چنین اقدامی توانایی بانک‌های انگلیس را برای اعطای وام سد کرده و به جای کمک به اقتصاد به آن لطمه وارد می‌کند.


با این حال، با توجه به اینکه نرخ بهره پایه بانک مرکزی انگلیس در کف تاریخی خود یعنی ۰.۱ درصد بوده و بریتانیا به طور بالقوه در آستانه فرو رفتن در عمیق ترین رکود ۳۰۰ سال اخیر خود قرار دارد، بحث نرخ بهره منفی بار دیگر مطرح شده است.


«اندرو بیلی» رییس بانک مرکزی انگلیس پنجشنبه هفته گذشته گفت که این نهاد نرخ بهره منفی را مدنظر ندارد اما او نیز از رد کردن کامل این احتمال خودداری کرد.


بیشتر اقتصاددانان انتظار دارند که در اقدام بعدی بانک مرکزی انگلیس شاهد افزایش حجم برنامه تسهیل کمی و خرید اوراق قرضه باشند؛ برنامه‌ای که رقم فعلی آن ۶۴۵ میلیارد پوند (۷۸۱ میلیارد دلار) بوده و بخش اعظم آن صرف خرید اوراق قرضه دولتی بریتانیا می‌شود.


هالدین در ادامه گفت: با وجود تسهیل کمی، فضای بیشتری برای مانور در بخش خریداری اوراق مشارکت وجود دارد. آنطور که از بانک مرکزی دریافته ایم، شما می‌توانید دارایی‌هایی با ریسک بالاتر خریداری کنید. نمی‌خواهم بگویم که ما مترصد انجام چنین کارهایی هستیم اما در طول سالیان همواره تمام گزینه‌های خود را برای استفاده بهینه و بیشتر در مواقع ضرورت، مورد بازنگری قرار داده‌ایم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر