رزرو بانک هند نرخ بهره بین بانکی خود را به ۴ درصد کاهش داد

بانک مرکزی هند در راستای مقابله با آثار اقتصادی برخواسته از شیوع ویروس کرونا، نرخ بهره پایه خود را به ۴ درصد کاهش داد.
کد خبر : ۱۱۴۴۵۸
رزرو بانک هند

به گزارش ایبِنا از seattletimes، «شاکتیکانتا داس» رییس رزرو بانک هند پیش‌بینی کرده که اقتصاد این کشور در سال مالی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ کاهش خواهد یافت اما رقم دقیقی را اعلام نکرده است. صندوق بین المللی پول پیش‌تر پیش بینی کرده بود که رشد اقتصادی هند از ۴.۲ درصد در سال مالی ۲۰۱۹ و ۶.۱ درصد در سال مالی ۲۰۱۸ به ۱.۹ درصد در سال مالی جاری کاهش یابد.


برخی از اقتصاددانان بخش خصوصی انتظار کاهش ۵ درصدی رشد اقتصادی هند را دور از انتظار ندانسته‌اند. رزرو بانک هند در ماه مارس و با هدف تسهیل مشکلات اعتباری و مالی ناشی از پاندمی، نرخ بهره را از ۵.۱۵ به ۴.۴ درصد کاهش داد.


نرخ بهره ۴درصدی که امروز توسط بانک مرکزی برای وام‌های اعطایی به بانک‌های تجاری این کشور، اعلام شد، پایین‌ترین نرخ بهره از مارس ۲۰۱۰ محسوب می‌شود. این نهاد در نشست سیاستگذاری خود به بانک‌ها اجازه دیرکرد بازپرداخت اقساط وام‌ها را به مدت ۶ ماه صادر کرد.


داس می‌گوید که داده‌های به دست آمده از ریزش تقاضا هم در شهرها و هم در حومه و همچنین کاهش سرمایه گذاری و هزینه مصرف کنندگان حکایت دارد. وی در اینباره گفت: شاخص‌های پربسامد در فعالیت بخش خدمات همچون فروش وسایل نقلیه تجاری و مسافربری، ترافیک مسافرت هوایی داخلی و ورود گردشگر خارجی نیز در ماه مارس کاهش چشمگیری را تجربه کرده‌اند.


به گفته وی، تجارت کالا در این کشور در آوریل ۲۰۲۰ ریزش داشته به طوری که صادرات ۶۰.۳ و واردات ۵۸.۶ درصد کاهش پیدا کرده است. اعلامیه داس به دنبال آن منتشر شد که دولت هندوستان از بسته ۲۰ تریلیون روپیه ای (۲۶۶ میلیارد دلاری) در راستای حمایت از اقتصاد رونمایی کرد. با اعمال قرنطینه در راستای تهدید شیوع کرونا، میلیون ها کارگر با از دست دادن مشاغل خود، از شهرها گریخته‌اند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر