رویترز: نخستین نفتکش ایرانی وارد آبهای انحصاری ونزوئلا شد

نخستین نفتکش از پنج نفتکش ایرانی حامل بنزین برای ونزوئلای در مضیقه، با وجود تهدید مقامات آمریکایی در خصوص ارسال این محموله، امروز (یکشنبه) به منطقه انحصاری اقتصادی این کشور آمریکای جنوبی وارد شد.
کد خبر : ۱۱۴۵۰۶
نفتکش

به گزارش ایبِنا از رویترز، براساس اطلاعات دریانوردی پایگاه «ریفینیتیو آیکون» این نفتکش که فورچون نام دارد، حوالی بامداد روز گذشته پس از عبور از شمال کشور ترینداد و توباگو در دریای کارائیب، وارد ونزوئلا شد.


«طارق العیسمی» معاون رییس جمهوری ونزوئلا که به تازگی به سمت وزیر نفت این کشور نیز منصوب شده است، در توییتی نوشت: کشتی‌های آمده از کشور برادر جمهوری اسلامی ایران هم اکنون در منطقه انحصاری اقتصادی ما هستند.


براساس اعلام دولت هر دو کشور، منابع و محاسبات تارنمای TankerTrackers.com، نفتکش فورچون حامل ۱.۵۳ میلیون بشکه بنزین است.


ارسال این محموله‌ها که ونزوئلا به شدت به آن نیاز دارد، موجب بن بست سیاسی مابین واشنگتن و ایران و ونزوئلا شده است؛ کشورهایی که هر دو تحت تحریم ایالات متحده هستند.


به دلیل اختلال تقریبا کامل شبکه پالایش شرکت نفتی دولتی PDVSA ونزوئلا که ظرفیت پالایش روزانه ۱.۳ میلیون بشکه سوخت را دارد، بنزین در این کشور نفت‌خیز کمیاب شده است. در واقع در نتیجه سال‌ها سرمایه‌گذاری اندک و عدم انجام فعالیت‌های تعمیراتی مرتب، این پالایشگاه‌ها در مارس تنها ۱۰۱ هزار بشکه در روز نفت پالایش و تنها ۷۰۰۰ بشکه در روز بنزین تولید کردند.


براساس اعلام یکی از مقامات آمریکا که توضیح بیشتری را ارائه نکرده است، واشنگتن در نظر دارد تا در واکنش به ارسال این محموله‌ها اقداماتی را اتخاذ کند.


«حسن روحانی» رییس جمهوری ایران اوایل روز گذشته هشدار داد که در صورتی که واشنگتن برای نفتکش‌های حامل سوخت به ونزوئلا مزاحمت ایجاد کند، اقدامات تلافی جویانه انجام خواهد داد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر