08 خرداد 1399 - 12:28
رئیس جمهوری:

حرکت از اقتصاد سنتی به اقتصاد دیجیتال

رئیس جمهور در مراسم افتتاح طرح‌های وزارت ارتباطات اعلام کرد: اقتصاد سنتی در حال تغییر وتحول به اقتصاد دیجیتال است.
کد خبر : ۱۱۴۶۰۷
روحانی

به گزارش ایبِنا، حسن روحانی، رییس جمهوری در آیین افتتاح طرح‌های پیشران اقتصاد دیجیتال با ابراز خوشحالی از اینکه با کاروان هر پنج شنبه یک افتتاح بزرگ امروز به مقصد اقتصاد دیجیتال رسیده ایم افزود: بخش بزرگی از اقتصاد ما به نحوی دیجیتال است، اما اقتصاد دیجیتال به آن مفهومی که امروز در دنیا مطرح است فضا و فرصت بسیار مهمی برای مردم عزیز کشور ماست.


وی گفت: اصولا اقتصاد سنتی یا اقتصاد نفتی، در حال تغییر به سمت اقتصاد دیجیتال است؛ یعنی کشاورزی ما هم یک تحول بزرگ در اقتصاد دیجیتال خواهد داشت. مثلا اینکه شرایط آب سدها و رودخانه‌های ما چگونه است، این‌ها می‌تواند از طریق یک تلفن همراه در هر کجا شرایط محیطی کسب و کار را به یک کشاورز اطلاع بدهد.


روحانی افزود: حتی در مسئله دامداری آزاد بخش بزرگی از آن از طریق دیجیتال انجام می‌گیرد؛ افراد با امکاناتی که در اختیار دارند هم گوسفندهای خودشان را می‌بینند و هم شرایط آن‌ها را به دامدار اطلاع می‌دهند.


رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تحول کشور ما و همه جهان به سمت اقتصاد دیجیتال است اظهار داشت: من در یک کشور پیشرفته و در یک کارخانه ماشین سازی دیدم سالن بسیار عظیم این کارخانه بدون اینکه کسی در آن حضور داشته باشد تولید را انجام می‌داد یعنی همه در یک اتاقکی بودند و تعدادی مهندس کار را هدایت می‌کردند در واقع هدایت اینترنتی و دیجیتال در اختیار آن‌ها بود و این ربات‌ها بودند که با هوش مصنوعی کار ساخت ماشین را انجام می‌دادند.


وی با اشاره به اینکه امروز خدمات هم به طریق اولی از طریق فضای مجازی انجام می‌شود، گفت: در ایام کرونا که روزهای سختی برای مردم ما هم بود فرصت فناوری اطلاعات و بروز و ظهور آن برای مردم بیشتر شد؛ ما توانستیم به ۷۷ میلیون نفر از طریق بانک‌ها به صورت غیر حضوری وام بدهیم؛ در واقع این فناوری اطلاعات و موبایل‌های هوشمند بود که به ما کمک کرد مردم خیلی راحت خدماتی را که می‌خواهند دریافت کنند.


روحانی همچنین اشاره‌ای به امکان خرید دیجیتال در بستر فضای مجازی در ایام کرونا داشت و تاکید کرد:این فرصت باعث شد مردم کمتر برای خرید به خیابان‌ها بروند و این مسئله بسیار مهمی است که تحرک پست کشور و شرکت‌های دیجیتالی می‌توانند یک حرکت بزرگ را در جامعه بوجود بیاورند.


رئیس جمهور با بیان اینکه در حوزه سلامت نیز فناوری اطلاعات توانسته تحولات بزرگی بوجود بیاورد اظهار داشت: الان پرونده‌های الکترونیکی سلامت در بحث غربالگری توانست کمک بزرگی به سیستم بهداشت و درمان کشور بکند.


آقای روحانی در بخش دیگری از سخنانش نقش دستاوردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات را در مقابله با ویروس کرونا بسیار مهم دانست و تاکید کرد: در بخش آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها بخش زیادی از موضوع مرتبط با تحصیلات نوجوانان و جوانان ما از طریق فضای مجازی جبران شد.


رئیس جمهور گفت: اگر این زیرساخت‌ها و لایه‌های مختلف خدمات (الکترونیک) نبود ما چگونه می‌توانستیم این کارها را انجام دهیم مثلا در همین جلسه بسیاری از عزیزان ما با ما در تماس هستند و صحبت‌های ما را گوش می‌کنند.


آقای روحانی اشاره‌ای هم به نقش دستاوردهای دیجیتال در عرصه سیاست داشت و افزود: در تبلیغات انتخاباتی کم کم دیوارها از دست چسباندن عکس‌ها و کارگرانی که شب تا صبح این تصاویر را می‌چسباندند و یک عده نزدیک صبح آن‌ها را می‌کندند همه خلاص شدند و تبلیغات از طریق اینترنت صورت می‌گیرد این مسئله هم به نظافت و سلامت شهر و سرعت کار و هم بر انتخاب مردم تاثیرگذار بوده است. اپلیکیشن‌های مختلف چه داخلی و چه خارجی به مردم کمک می‌کنند راحت‌تر از طریق یک موبایل هوشمند بتوانند تبلیغات را ببینند، سخنرانی‌ها را مستقیم گوش کنند و انتخاب کنند.


وی با بیان اینکه در این انتخابات موفق نشدیم هماهنگی لازم بین شورای نگهبان و وزارت کشور را بوجود بیاوریم اظهار داشت: البته دولت آماده بود که این انتخابات به طور کامل الکترونیکی برگزار شود؛ در شرایط شیوع کرونا و حتی شیوع سایر بیماری‌ها ما باید بتوانیم بدون مراجعه رای دهندگان، هویت را تشخیص بدهیم، ارتباط رای دهنده با مراکز رای گیری بر قرار شود و بتواند فرد مورد نظر خودش را انتخاب کند.


رئیس جمهوری گفت:من حتی معتقد هستم که مردم بتوانند به صورت آنلاین نوع رای درباره کاندیداها را ببینند مثلا اگر در ریاست جمهوری ۵ کاندیدا داریم به صورت آنلاین و لحظه‌ای ببینیم که این ۵ نفر چند رای بدست آورده اند؛ البته ممکن است این را به لحاظ قانونی ایراد بگیرند و بگویند این کار باعث تبلیغ می‌شود یعنی کسی که رای بیشتر می‌آورد در ساعات بعد مردم به او بیشتر رای بدهند.


روحانی با تاکید بر اینکه در شرایط شفاف شدن فرآیند رای گیری از طریق فضای مجازی کلیه شائبه‌های دخالت در انتخابات از بین می‌رود اظهار داشت: مردم می‌توانند از طریق فضای مجازی ببینند که فرآیند رای گیری به چه صورتی در حال برگزاری است. درایام کرونا فرصت بروز فناوری اطلاعات برای مردم بیشتر شد مثل وام دادن به ۷۷ میلیون نفر از طریق سیستم الکترونیک و دیجیتال.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر