10 خرداد 1399 - 18:12

بانک مهر ایران، پیشرو در هوشمندسازی اقتصاد

بانک‌ها به‌عنوان یکی از بخش‌های مهم اقتصاد، نقش اساسی در هوشمندسازی اقتصاد دارند. در این میان، بانک مهر ایران، اقدامات قابل توجهی در این راستا انجام داده است.
کد خبر : ۱۱۴۶۶۱
بانک قرض الحسنه مهر ایران

به گزارش ایبنا به نقل از روابط عمومی بانک مهر ایران، اقتصاد هوشمند، مفهوم گسترده‌ای است که در آن، فعالیت‌های متنوع اقتصادی با استفاده از دانش و اطلاعات بر بستر دیجیتال انجام شده و کارایی اقتصادی را ارتقا می‌دهد. در واقع توجه به فناوری اطلاعات و ارتباطات با ایجاد فرصت‌های جدید، تنوع محصولات و خدمات را افزایش داده و شرایطی را فراهم می‌کند که افراد بتوانند با کیفیت بیشتر و قیمت پایین‌تری به آنها دسترسی پیدا کنند.


فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی از ابتدای فعالیت خود در این وزارتخانه، بر هوشمندسازی اقتصاد، تأکید داشته است. از جمله اقدامات اساسی وزارت اقتصاد در راستای هوشمندسازی، تدوین و ابلاغ سیاست‌ها و راهبردهای بانکداری دیجیتال به بانک‌ها در سال گذشته بوده است. دریافت اظهارنامه‌های مالیاتی در فضای الکترونیکی و همچنین الکترونیکی شدن برخی فعالیت‌های زیرمجموعه‌های وزارت اقتصاد از جمله موارد مورد تأکید در این ابلاغیه بوده است.
سند بانکداری آینده و تحول دیجیتالی نیز از دیگر اقدامات این وزارتخانه در راستای هوشمندسازی اقتصاد است که یکی از چشم‌اندازهای آن، رسیدن به نظام بانکی پویا، کارآمد، اثر بخش، با ثبات، سلامت و شفاف با رویکرد نقش‌آفرینی مؤثر در عرصه اقتصاد ملی و بین‌المللی است. بر اساس این چشم‌انداز، مدیران بانک‌های دولتی موظفند رویکرد سیاستی و چارچوب استقرار بانکداری دیجیتال خود را با محورهای بانکداری آینده و تحول دیجیتالی و مبتنی بر پارادایم اقتصاد هوشمند به معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد ارسال کنند.


نقش بانک‌ها در هوشمندسازی اقتصاد
نقش اساسی بانک‌ها در اقتصاد بر کسی پوشیده نیست. بانک‌ها به‌نوعی با بازیگران اصلی اقتصاد یعنی دولت، بنگاه‌ها و خانوارها در ارتباط مستقیم قرار دارند و در نتیجه می‌توانند در هوشمندسازی اقتصاد نیز نقش کلیدی بر عهده داشته باشند.
بانک‌ها برای ارائه خدمات بهتر و مطلوب‎تر می‌توانند تغییراتی در فرآیندهای کسب‌وکار خود ایجاد کنند و بازدهی مناسب برای سهامداران به همراه داشته باشند. علاوه بر این، تنوع‌بخشی و کاهش هزینه‌های خدمات برای مشتریان و همچنین، شخصی‌سازی سامانه‌ها برای کارمندان از دیگر مزایای هوشمندسازی اقتصاد و توسعه بانکداری الکترونیکی است.
بانک مهر ایران به‌عنوان یکی از بانک‌های پیشرو در زمینه بانکداری الکترونیکی و بانکداری دیجیتال، از مدت‌ها قبل اقداماتی را در این راستا در دستور کار خود قرار داده بود تا جایی که بهره‌مندی این بانک از فناوری‌های پیشرفته مورد تقدیر وزیر اقتصاد در دوازدهمین آیین بزرگداشت تأسیس بوده است.


بانک مهر ایران پیشرو در اقتصاد هوشمند
افتتاح حساب آنلاین یکی از اقدامات بانک مهر ایران در راستای هوشمندسازی اقتصاد است. در این روش مشتریان می‌توانند بدون حضور فیزیکی در شعب بانک و تنها با مراجعه به وب‌سایت بانک یا استفاده از همراه‌بانک مهر ایران اقدام به افتتاح حساب نمایند.
از دیگر اقدامات بانک مهر ایران در راستای گسترش بانکداری الکترونیکی که یکی از اهداف اقتصاد هوشمند است، می‌توان به درخواست آنلاین تسهیلات اشاره کرد. در این روش دیگر نیازی به مراجعات متعدد متقاضی و ضامن به شعبه بانک نیست. با این شیوه فرد متقاضی تسهیلات و ضامن می‌توانند مدارک خورد را از طریق پلتفرم طراحی شده توسط بانک، بارگذاری کنند و تنها با یک بار مراجعه متقاضی و ضامن به شعبه، وام به متقاضی پرداخت می‌شود.
اقدام دیگر بانک مهر ایران برای توسعه بانکداری الکترونیکی و تحقق اهداف اقتصاد هوشمند، الکترونیکی و دیجیتالی کردن فرایندهای درون بانکی است. بانک مهر ایران با طراحی سامانه‌ای به نام میعاد یا مدیریت یکپارچه عملیات اجرایی دیجیتال در شعب بانک توانسته است مصرف کاغذ از عملیات بانکی را حذف کند.
همچنین پلت‌فرمی طراحی شده که با استفاده از آن، شاخص‌های عملکرد بانک را برای مدیران قابل دسترس کند و مدیران بانکی بتوانند در هر لحظه، شاخص‌های بانکداری را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهند. این مورد می‌تواند به عنوان الگوی سایر بانک‌ها در الکترونیکی کردن فرآیندها و دستیابی به اهداف اقتصاد هوشمند مورد توجه قرار بگیرد.
علاوه بر این، بانک مهر ایران در جدیدترین نسخه موبایل بانک خود این امکان را فراهم کرده است که مشتریانی که در این بانک حساب دارند، تنها با استفاده از موبایل بانک مهریران و بدون نیاز به نصب نرم‌افزار اضافه، QRکدهای فون‌پی را اسکن کنند و بهراحتی هزینه های خود را پرداخت کنند.
(بانک مهرایران، بانک تخصصی قرض الحسنه)


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر