12 خرداد 1399 - 16:56

عملیاتی شدن دستورالعمل‌ جدید معاملات در فرابورس

اصلاحات موادی از دستورالعمل انجام معاملات اوراق بهادار و دستورالعمل فعالیت بازارگردانی مبتنی بر حراج در فرابورس به جز مواد مربوط به گره معاملاتی در بازارهای اول، دوم و پایه از فردا عملیاتی می‌شود.
کد خبر : ۱۱۴۷۶۶
فرابورس

به گزارش ایبِنا، این اصلاحات در دستورالعمل‌ها که قرار است از فردا اجرایی ‌شود، مربوط به تغییر در حداقل و حداکثر حجم هر سفارش خرید و فروش و تغییر در حداقل تغییر قیمت، تغییر در نحوه بازگشایی‌های با محدودیت دامنه نوسان قیمت، اعمال حجم مبنا در بازگشایی نمادها، عدم تایید معاملات به دلیل ظن استفاده از اطلاعات نهانی یا دستکاری قیمت، اعمال حجم مبنا در بازارگردانی، پذیره‌نویسی و تغییر در محاسبه افزایش دامنه نوسان می‌شود.


از جمله تغییراتی که می‌تواند معاملات روزانه را تحت تاثیر قرار دهد ماده ۱۲ مکرر ۸ بند ۴ است که بر اساس آن، حداکثر نوسان نمادهای دارای دامنه نوسان ۵ درصدی، در بازگشایی‌های با محدودیت دامنه نوسان، ۵ درصد خواهد بود.


برای مثال نمادی با دامنه نوسان ۵ درصدی که با قیمت ۱۰۰۰ تومان به دلیل انتشار اطلاعات با اهمیت متوقف شده در زمان بازگشایی، می‌تواند در دامنه ۵ درصدی خود یعنی از ۱۰۰۰ تا ۱۰۵۰ تومان کشف قیمت شود. نکته مهم این است که پس ازفرایند کشف قیمت نیز در همان محدوده دامنه نوسان اولیه یعنی ۵ درصد، امکان انجام معاملات وجود دارد.


این در حالی است که پیش از این اگر دامنه نوسان نمادی ۵ درصد بود، می‌توانست بعد از تایید حراج، در دامنه ۵ درصد از قیمت کشف شده نیز معاملات خود را ادامه دهد.


همچنین در بازار پایه نیز بر اساس ماده ۱۳ مکرر ۲ بند ۱۲ تبصره یک، مانند بازارهای اول و دوم فرابورس ایران در بازگشایی‌های با محدودیت دامنه نوسان، دامنه نوسان در دوره حراج پیوسته، همان دامنه نوسان برگزاری حراج ناپیوسته است.


جزئیات سایر اصلاحات دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار و دستورالعمل فعالیت بازارگردانی مبتنی بر حراج در فرابورس در این لینک قابل مشاهده است.


گفتنی است پیش از این اطلاعیه‌های اصلاح موادی از دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات و دستورالعمل فعالیت بازارگردانی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس در روزهای ۳ و ۱ خردادماه جاری منتشر و به اهالی بازار اعلام شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر